Здоровий спосіб життя. Санітарно-гігієнічні навички.
Добрий ранок!

Продовжуємо тему "Здоровий спосіб життя". Нагадую вам про навичкі, які сприяють гарному розвитку та фізичному здоров'ю.
Життєві навички, що сприяють фізичному здоров’ю:
- навички раціонального ( правильного) харчування - додержання режиму харчування, уміння складати харчовий раціон;
- навички рухової активності та занять спортом - виконання ранкової зарядки регулярні заняття фізкультурою, спортом, фізичною працею;
- санітарно-гігієнічні навички - уміння доглядати за шкірою, зубами, волоссям тощо;
- уміння чергувати режим праці та відпочинку (режим).
З більшістю з них ми вже ознайомились, тож сьогодні поговоримо про санітарно-гігієнічні навички та культурно-гігієнічні навики. Це важлива складова частина культури поведінки. Охайність, утримання чистими обличчя, рук, тіла зумовлені не тільки вимогами гігієни, але й нормами людських взаємин.
Санітарно-гігієнічні навички |
|
Основою здорового способу життя, ефективної первинної і вторинної профілактики різних захворювань є особиста гігієна – комплекс заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров’я шляхом дотримання гігієнічних вимог у повсякденному житті й діяльності людини.
У сферу особистої гігієни входять: гігієна тіла і ротової порожнини, гігієна фізичного виховання та загартовування, запобігання шкідливим звичкам, гігієна статевого життя, гігієна одягу та взуття, гігієна відпочинку і сну, гігієна індивідуального харчування, гігієна розумової праці, психогігієна тощо.
ВИДИ КУЛЬТУРНО-ГІГІЄНІЧНИХ НАВИЧОК
Дорослі вчать, а діти вчаться!
Умивання: •учити дітей закочувати рукави; •намилювати руки до утворення піни; •набирати в долоні потрібну кількість води; •умивати обличчя обома руками; •мити руки до ліктя з милом; •мити шию і вуха; •досуха витирати руки; •користуватися особистим рушником; •не струшувати воду з рук.
Чищення зубів: •учити дітей набирати зубну пасту на щітку; •правильно чистити зуби щіткою; •полоскати рот.
Причісування: •учити дітей зачісувати волосся, якщо воно розпатлане; •розчісувати волосся і заплітати коси; •стежити за станом волосся.
Одягання: •учити дітей бути охайними; •вішати одяг на спинку стільця і складати на сидінні колготки; •зав'язувати шнурки черевиків на бантики; •зав'язувати і розв'язувати мотузочку на зимовій шапці; •застібати та розстібати ґудзики на нижньому і верхньому одязі; •зашнуровувати та розшнуровувати черевики;т •надягати і знімати одяг; •узуватися; •самостійно або за допомогою дорослих усувати недоліки в одязі; •складати одяг правим боком; •дотримуватися раціональної послідовності під час одягання та роздягання.
Чищення і миття взуття: •учити дітей очищати взуття від бруду після повернення з вулиці в приміщення; •протирати вологою ганчіркою взуття, що забруднилося; •мити взуття, не заливаючи воду всередину; •намащувати черевики кремом для взуття; •начищати черевики щіткою до блиску.
Догляд за верхнім одягом: •учити дітей зчищати пил із верхнього одягу щіткою для одягу; •стежити за чистотою і привабливістю одягу.
Прибирання ліжка: •учити дітей розстеляти ліжко перед сном; •складати простирадло; •розпрямляти простирадло після сну; •струшувати простирадло; •складати ковдру навпіл; •прибирати ліжко після сну.
Їжа: •учити дітей мити руки перед їжею; •акуратно їсти; •брати хліб і накладати їжу в тарілку стільки, скільки з'їси; •жувати із закритим ротом; •користуватися серветкою; •правильно сидіти за столом; •користуватися ложкою, виделкою, столовим ножем; •ретельно пережовувати їжу.
Пиття: •діти повинні ополоскувати склянку перед використанням; •наливати води в склянку стільки, скільки вип'єш; •пити, не обливаючись.
У туалеті: •діти повинні вміти користуватися туалетним папером; •мити руки після відвідування туалету.
Утримання носа в чистоті: діти повинні вміти своєчасно користуватися носовою хусткою.
Зміна одягу з урахуванням погодних умов: •учити дітей одягатися тепліше, якщо похолодає; •на сонці носити головний убір; •піднімати комір за вітряної погоди; •знімати зайвий одяг, коли спекотно.
Утримання особистих речей у порядку: •діти повинні завжди прибирати за собою; •дбайливо поводитися з кожною річчю; •класти речі на місце; •розташовувати їх таким чином, щоб було зручно ними користуватися.
Перехід навичок у звички досягається систематичним повторенням їх в однакових або схожих умовах. Якщо, наприклад, дитину навчили акуратно складати кубики до коробочки або ящика і вимагають робити це щоразу після гри, то поступово у неї закріпиться звичка, вона почне складати кубики без нагадування дорослих.
Починаючи з раннього віку дитини, необхідно приділяти увагу вихованню культурно-гігієнічних навичок під час вживання їжі. За дитиною необхідно закріпити постійне місце за столом, при цьому розмір стола та стільця підбирається відповідно до зросту дитини. Перед кожним прийомом їжі стіл сервірують згідно з меню.
З двохрічного віку дітей привчають користуватися серветкою. На четвертому році життя навчають користуватися виделкою, а на п'ятому році - негострим ножем. Дітей привчають сідати за стіл охайними, з чистими руками, сидіти за столом правильно і користуватися столовими приборами (згідно з вимогами навчальної програми). Руки необхідно мити безпосередньо перед тим, як дітей садять за обідні столи, і після приймання їжі.
Умовами успішного виховання культурно-гігієнічних навичок є:
- раціональна організації життя, що полягає у чіткості та своєчасності режимних процесів;
- позитивний приклад культури поведінки дорослих;
- систематичне вправляння у дотриманні вимог культури поведінки;
- єдині підходи щодо вимог до гігієни дитини в учбовому закладі та сім’ї;
- контроль та корекція з боку вихователя , помічника вихователя, вчителя, батьків якості виконання культурно-гігієнічних навичок;
- індивідуальний підхід до темпів оволодіння культурно-гігієнічними навичками конкретною дитиною.
Поняття «особиста гігієна» містить турботу про чистоту тіла, ліжка, одягу і взуття, дотримання режиму дня, а також гігієну сну, відпочинку, їжі.
Приклади та рекомендації: Ретельний догляд за зубами і порожниною рота-важлива умова збереження здоров'я. До3років у дитини прорізуються всі молочні зуби (їх20),у подальші7-14 років відбувається повна заміна молочних зубів на постійні. Неправильний догляд за молочними зубами призводить до ураження їх карієсом: зуби чорнішають, руйнуються. Карієс молочних зубів може переходити на зуби постійні, а тому неправильний догляд або його відсутність, призводить до втрати зубів та проблем у ротовій порожнині. Необхідно навчити дитину чистити зуби таким чином, щоб очищалися передня і задня поверхні зубів, а також їх ділянки для різання та жування. Для звільнення від залишків їжі міжзубних щілин дитина повинна здійснювати щіткою вертикальні рухи: під час очищення верхніх зубів - зверху вниз, нижніх - від низу до верху. Чистити зуби слід уранці (перед їжею) та ввечері (перед сном). У кожної дитини повинна бути своя зубна щітка, що відрізняється за кольором від щіток решти дітей і дорослих. Вона зберігається у вертикальному положенні в чашці, якою дитина користується під час чищення зубів. Щодня зубну щітку ретельно промивають теплою водою, заздалегідь намиливши. Після чищення зубів дитина двічі-тричі ретельно прополоскує рот теплою водою. Це необхідно робити і після кожного вживання їжі. Для того щоб уберегтись від інфікування, не потрібно цілувати дітей у губи. Це особливо небезпечно, якщо дорослі страждають на хронічні запалення горла, ясен, мигдалин, карієсу зубів. Не можна допускати, щоб дитина звикала гризти нігті, колупатися пальцем у носі, облизувати пальці після їжі. Це не тільки непривабливо, але й негігієнічно.
Сім'я повинна виховувати у дошкільника міцні навички щодо підтримання чистоти тіла, і перш за все - обличчя, рук і ніг. Зранку та ввечері дитина обов'язково миє проточною водою обличчя, шию, руки. Для дитини виділяються два рушники: один-для обличчя і рук, другий-для ніг. Раз на тиждень треба купатись у гарячій воді (35-37 °С) із милом. Краще користуватися душем, але за відсутності такої можливості дитину купають у ванні, завершуючи процедуру обмиванням чистою теплою водою. Після купання нігті рук і ніг підстригають. Дівчаткам, які мають жирне волосся, голову миють раз на 5-6 днів, сухе - раз на 7 днів. Зранку та ввечері дівчаток розчісують окремим гребінцем.
Пам'ятаємо! Саме ми - самі, своїм особистим прикладом,допомагаємо іншим усвідомити необхідність дотримання правил. Виховуюємо потребу в самостійному користуванні індивідуальними гігієнічними засобами та предметами догляду; Продовжуємо формувати культурно-гігієнічні навички!
Будьмо здорові!😊
Коментарі
Дописати коментар