Підготовка до НАЦІОНАЛЬНОГО МУЛЬТИПРЕДМЕТНОГО ТЕСТУ (ЗНО)

 Доброго ранку!

Сьогодні ми поговоримо про підготовку до НМТ (ЗНО).

 ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА.

Для того, щоб у кризовій ситуації не втра­чати голови, необхідно не ставити перед собою надзавдань і надмети. Не варто че­кати, доки ситуація стане катастрофічною. Починайте готуватися до іспитів заздалегідь, помалу, по частинах, спокійно. Якщо дуже важко зібратися з силами і з думками, спробуйте запам'ятати спочатку найлегше, а потім переходьте до вивчення складного матеріалу. Щодня виконуйте вправи на зняття на­пруження, втоми, на розслаблення. Так як емоційне напруження супроводжується напругою м'язів, то регулювати самопочуття можна, знімаючи м'язове напруження. Щоб краще відчути стан розслаблення, слід попередньо потренуватися в напрузі окремих груп м'язів і подальшому їх розслабленні. Потрібно знати, напругу яких м'язів викликає та чи інша емоційна реакція. Наприклад, при емоції страху або хвилювання в найбільшій мірі напружуються артикулярні та потиличні м'язи, тому на їх розслаблення і слід звернути особливу увагу.

Вправа 1. Розслаблення і напруга м'язів руки. Встаньте прямо, підніміть руки вперед, пальці стисніть в кулак, одночасно напружуючи м'язи кисті, передпліччя, плечі (3 - 4 с). Потім розслабтеся: руки вільно падають вниз, здійснюючи маятнікоподібні рухи.

Вправа 2. Використання слова для релаксації. Концентруємо увагу і віддаємо самонакази: «Увага на руки! Мої пальці розслаблені ... Мої пальці та кисті розслаблені ... Мої передпліччя і плечі розслаблені ... Моє обличчя спокійне й нерухоме ... ».

Вправа 3. Використання уявлень для розслаблення – це яскраве уявлення про які-небудь об'єкти здатні викликати відповідні об'єкту відчуття та реакцію організму. Наприклад, роздратування можна зняти, якщо уявити себе (бажано кілька разів) спокійним, умиротвореною людиною, яка впевнено справляється з труднощами.

Вправа 4. Контроль тонусу мімічних м'язів - ця вправа допомагає не тільки надати обличчю спокійний вигляд, але й домогтися внутрішньої гармонії, заспокоєння. Текст може бути наступним: "Моя увага зупиняється на моєму обличчі. Моє обличчя спокійно. М'язи чола розслаблені. М'язи очей розслаблені. М'язи щік розслаблені. На губах - легка посмішка ». Разом з посмішкою ми відчуваємо, як йде напруга в обличчі і у всьому тілі.

Вправа 5. Контроль і регуляція дихання - так як наше дихання і емоційний стан взаємопов'язані, то контроль та регулювання першого, можуть сприяти саморегуляції другого. Спостереження показують, як змінюється дихання в емоційних станах: рівне дихання у сплячого, глибоке у замисленого, прискорене у збудженого, «роздуті ніздрі» у розгніваного. Розслабленню сприяє так зване «повне дихання». Вдих і видих виконуються через ніс. Спочатку повітрям наповнюються нижні відділи легень (за рахунок руху діафрагми), живіт при цьому все більш і більш випинається. Потім вдихом послідовно піднімаються грудна клітка, плечі, ключиці. Повний видих виконується в тій же послідовності: поступово втягується живіт, опускається грудна клітка, плечі, ключиці. Це стабілізує емоційний стан .

Вправа 6. Самонавіювання. При складанні особистої програми самонавіювання, слід керуватися наступними правилами:

· Формула повинна бути чіткою і лаконічною;

· Формула не повинна містити частки «не»;

· Обов'язкове дотримання послідовності формул: «хочу - можу - буду - є». (Я хочу бути спокійним і впевненим, я можу бути спокійним і впевненим, я буду спокійним і впевненим, я спокійний і впевнений!).

Рекомендовані програми самонавіювання.

1. Для оптимізації настрою: «я зібраний і урівноважений; в мене піднесений, радісний настрій, бо я хочу бути активним і бадьорим, я можу бути активним і бадьорим; я активний і бадьорий; я хочу (можу, буду) відчувати енергію і бадьорість; я життєрадісний і повний сил, я оптиміст ».

2. Для відпочинку: «я спокійний, бо я абсолютно спокійний, бо я добре відпочиваю і набираюся сил; відпочиває кожна клітинка мого організму; відпочиває кожен м'яз; відпочиває кожен нерв; свіжість і бадьорість наповнюють мене: я відпочиваю».

ВПРАВИ ДЛЯ ОЧЕЙ

Виконайте дві будь-які вправи:

• погляньте по черзі вгору-вниз (25 с), ліворуч-праворуч (15 с);

• напишіть очима своє ім'я, по батькові, прізвище;

• фіксуйте погляд то на віддаленому предметі (20 с), то на аркуші паперу перед собою (20 с);

• намалюйте очима квадрат, трикут­ник — спочатку за годинниковою стрілкою, потім навпаки.

ЯК УНИКНУТИ ХВИЛЮВАНЬ

1. Запишіть на аркуші паперу, що вас не­покоїть. Покладіть його під подушку або в ящик столу на сім днів. Доти, можливо, проблема вирішиться сама собою або її вже розв'яжете ви.

2. Запитаєте себе: «Чи допомагає хвилю­вання впоратися із ситуацією?». Коли ви зро­зумієте, що ні, придумайте щось, що дійсно могло б зарадити.

3. Якщо ви можете порадитися з батька­ми, зробіть це. Попросіть їх підтримати вас. Якщо ви не можете поговорити з батьками, знайдіть іншого дорослого, якому ви довіряє­те, і поговоріть з ним або нею. Удвох ви, напевно, придумаєте розумний план, як впо­ратися з вашими хвилюваннями.

4. Пам'ятайте: занепокоєння — це емоція, а не метод вирішення проблем.

5. Якщо ваші переживання стали нав'язливими, зверніться до шкільного психолога.

ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

  • Спочатку підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зруч­но розташуйте необхідні підруч­ники, посібники, зошити, папір, олівці. Можна ввести в інтер'єр кімнати жов­тий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває достатньо якоїсь картин­ки в цих тонах.
  • Складіть план занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «трохи позаймаюся», а які саме розділи і теми.
  • Почніть зі складнішого, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко «розгойдатися», можна почати з того ма­теріалу, який найбільш цікавий і приємний. Можливо, поступово увійдете до робочого ритму, і справа піде.
  • Чергуйте заняття і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин — пе­рерви. Можна у цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.
  • Не треба прагнути до того, аби прочитати і запам'ятати напам'ять увесь підручник. Корисно структурувати матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх записува­ти. Плани корисні і тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.

Як запам'ятовувати матеріал. Психологи встановили, що наша оперативна пам'ять при одночасному сприйнятті здатна утри­мати і потім відтворити в середньому лише сім об'єктів. Тому матеріал краще розби­ти на смислові шматки, бажано, аби їх було не більше семи. Смислові шматки матеріалу необхідно укрупнювати й уза­гальнювати, виражати головну думку од­нією фразою.

Не слід квапитися, за будь-яку ціну запам'ятовувати складний текст, не ро­зібравшись у його внутрішніх зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного потрібно виявити найголов­ніше.

Використовуйте асоціації. Метод ло­кальної прив'язки полягає у побудові для ряду, що запам'ятовується, об'єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких для вивчення об'єктів. Таким опор­ним рядом може бути послідовність кімнат у вашій квартирі, будинків на вашій вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елементи, аби зіставити з ними елементи заучува­ного ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх зв'язків — озирніться довкола. Уявіть обстановку, в якій ви вивчали ма­теріал, і ви пригадаєте його, адже отримані одночасно враження запускають механізм згадування.

Як повторювати? Перекажіть текст своїми словами, і ви легше його запам'ятаєте, аніж просто прочитавши багато разів, — адже це активна розумова праця. Загалом, будь-яка аналітична робота з текстом дозволяє краще його запам'ятати. Це може бути пе­рекомпонування матеріалу, знаходження парадоксальних формулювань для нього, залучення контрастного фону або матеріалу тощо.

Конспектування. Виявляється, текст мож­на сильно скоротити, представивши його у вигляді схеми — «зірки», «дерева», «дуж­ки» тощо. При цьому сприйняття та якість запам'ятовування значно покращуються че­рез образність запису. Таким чином, вам необхідно розбити великий текст не більш ніж на 7 частин, зв'язати ці частини між собою, виділити опори (слова і думки, що стоять за ними) і завчити їх.

-У системі заучування матеріалу важливу роль відіграє повторення.

-Виконуйте якомога більше різних опуб­лікованих тестів з якогось предмета. Ці тре­нування ознайомлять вас із конструкціями тестових завдань.

-Тренуйтеся із секундоміром у руках, за­сікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів, ніколи не думайте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте собі картину тріумфу.

-Залиште один день перед іспитом на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на складніших питаннях.

Декілька універсальних рецептів для успішнішного виконання тесту­вання.

Зосередьтеся! Після виконання поперед­ньої частини тестування (заповнення блан­ків), коли ви з'ясували всі незрозумілі для себе моменти, спробуйте зосередитися і за­бути про людей довкола. Для вас мають існувати лише текст завдань і годинник, що регламентує час тесту. Кваптеся без пос­піху! Жорсткі рамки часу не мають вплива­ти на якість ваших відповідей. Перед тим, як вписати відповідь, перечитайте запитання двічі і переконайтеся, що ви правильно зро­зуміли його суть.

Почніть із легких завдань! Почніть від­повідати на ті запитання, в яких ви не сум­ніваєтеся, не зупиняйтеся на тих, які можуть викликати довгі роздуми. Тоді ви заспокої­теся, думки стануть яснішими і чіткішими, увійдете до робочого ритму. Ви ніби звіль­нитеся від нервозності, і вся ваша енер­гія потім спрямується на складніші запи­тання.

Пропускайте! Треба навчитися пропус­кати складні або незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тексті завжди знайдуться такі запитання, з якими ви неодмінно впораєте­ся. Просто безглуздо недобрати балів лише тому, що ви не дійшли до «своїх» завдань, а застрягли на тих, які викликають усклад­нення.

Читайте завдання до кінця! Не прагніть зрозуміти умови завдання «за першими сло­вами» і добудувати кінцівку у власній уяві. Це певний спосіб припуститися прикрих помилок в найлегших запитаннях.

Думайте лише про поточне завдання! Коли ви бачите нове завдання, забудьте, все, що було в попередньому. Зазвичай за­вдання в тестах не пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному, як правило, не допомагають, а лише зава­жають концентруватися і правильно вирі­шити нове завдання. Ця порада дає й інший безцінний психологічний ефект — забудьте про невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилося заважким). Думайте лише про те, що кожне нове завдання — це шанс набрати бали.

Виключайте! Багато завдань можна швид­ше вирішити, якщо не шукати одразу пра­вильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє сконцентрувати увагу на одному-двох варіантах, а не на всіх п'яти-семи (що набагато важче).

Заплануйте два кола! Розрахуйте час так, щоб за дві третини всього відведеного часу пройтися по всіх легких завданнях («перше коло»). Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких завданнях, а потім спокійно повернетеся і подумаєте над складнішими, які спочатку довелося пропустити («друге коло»).

Перевірте! Залиште час для перевірки своєї роботи, принаймні, аби встигнути пе­реглянути і помітити явні помилки.

Вгадуйте! Якщо ви не впевнені у виб­орі відповіді, але інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь, то інтуїції слід довіряти! При цьому вибирайте такий варіант, який, на ваш погляд, більш імовірний.

Не засмучуйтеся! Прагніть виконати всі завдання, але пам'ятайте, що на практиці це нереально. Враховуйте, що тестові завдання розраховані на максимальний рівень складності, і кількість вирішених вами завдань може виявитися цілком достатньою для гарної оцінки.

Готуючись до НМТ, крім посібників та шкільних підручників, можна також скористатися такими безкоштовними платформами:

Освітній проєкт "Мова – ДНК нації";

Тренажер з правопису української мови;

онлайн-курс у формі корисних порад (лайфхаків) від EdEra та "Освіторії";

Також під час підготовки до НМТ викладачка і репетиторка з української мови Ірина Кевлюк радить послуговуватися такими посібниками:

  • З. Тищенко, І. Літвінова. "Українська мова та література. Тестові зошити";
  • І. Літвінова, С.Бутко, Ю. Гарюнова, З. Тищенко. "Українська мова. Інтерактивний довідник-практикум із тестами";
  • І. Хворостяний. "Українська мова: лайфхаки. ЗНО без зайвої напруги".
Математикиня Ольга Берлін під час підготовки до НМТ рекомендує учням приділити особливу увагу функціям, їхнім властивостям та графікам. Крім того, останнім прогнозовано буде завдання з параметром, тож варто попрактикуватися, додає викладачка.

Крім минулорічних тестів, Берлін рекомендує учням використовувати такі посібники:

Також можна послуговуватися онлайн-платформами, де розміщено багато матеріалів для комплексної підготовки до НМТ не лише з математики, але і з інших предметів:

У блоці НМТ з історії України будуть завдання, що стосуються історичного періоду: "Історія України 1914 р. – початку ХХІ ст.".Під час підготовки до НМТ з історії України можна користуватися:

При цьому Примаченко закликає учнів не "зазубрювати сухі факти", адже у випадку з історією України ефективніше в контексті запам'ятовування спрацює розуміння контексту тих чи інших подій. Опрацьовуючи велику кількість інформації, ведіть опорний конспект – виписуйте ключові цифри, дати, прізвища, визначення тощо. Після кожного розділу закривайте підручник і спробуйте відтворити у пам'яті всі ключові моменти, які записали у конспекті.Під час підготовки до НМТ переглядайте короткометражні документальні фільми – це допоможе "наповнити" сухі факти з підручників емоціями та яскравими зображеннями. Для цього можуть стати у нагоді такі ресурси:

Як реально підготуватися до НМТ.
Для цього необхідні:
  • мотивація (як варіант – вступ до омріяного вишу на бажану спеціальність),
  • цілеспрямованість,
  • системність,
  • дотримуватися порад, озвучених вище.
Чого (не) варто робити перед НМТ?
  • Найважливіше: не намагайтеся в останній день перед тестом вмикати режим "надолужити все", адже пам'ять працює інакше. Можна переглянути ключові моменти з предметів, які складатимете.
  • Звечора підготуйте усі потрібні документи та покладіть їх на видне місце.
  •  Не пишіть жодних "шпаргалок". Вони можуть вам дорого коштувати, якщо зважитеся ними скористатись.
  • Подбайте про свій сон.
  • Одягайтеся у зручний одяг, аби під час проходження тесту не відволікатися на дискомфорт.
  • Заздалегідь подивіться адресу пункту НМТ. Продумайте маршрут, врахуйте затори; про всяк випадок візьміть із собою готівку на таксі чи інші витрати.
  •  Не пийте жодних заспокійливих.

Мисліть позитивно, бо навіть у найгіршому випадку, життя на цьому не закінчується. Про це завжди потрібно пам'ятати!
Бажаю успіху!

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

2 березня - Всесвітній день психічного здоров’я підлітків.

До уваги школярів, дошкільнят та їх батьків!

План заходів до тижня ПСИХОЛОГІЇ 21.04.25 - 25.04.25р.