Дружба - найбільший скарб.

 Доброго ранку!

Поговоримо про ДРУЖБУ та її значення в житті дитини.

Однією з найважливіших цінностей людини є дружба. Без неї наше життя було б не на стільки яскравим і повним. Особливе значення наявність тісних дружніх зав’язків важливо саме у дитинстві. Дитині важливо знати, що є хтось такий самий, як вона, той, за кого вона може турбуватися, стосовно до кого вона може бути сильною. Є дослідження, які доводять прямий зв’язок між станом здоров’я та товариськістю. Різні вікові групи дітей реагують на соціальну залученість по-різному, однак загальна тенденція така: що міцніше зв’язки в родині та з друзями, що потрібнішою відчуває себе дитина, то нижчий ризик виникнення в неї захворювання, тим кращий імунітет.

Важливо вчити дітей створювати широкі та глибокі соціальні зв’язки та будувати довгострокові відносини, покращувати комунікацію один з одним не тільки онлайн. Діти повинні вміти взаємодіяти, приймати інших і себе, транслювати власні бажання, об’єднуватися, обирати різні інструменти взаємодії».

Дружба – близькі взаємини, в основі яких – довіру, прихильність, спільні інтереси, взаємоповага і взаємодопомога.

Дружба з точки зору психології виділяє наступні рольові форми прояву дружби на основі психологічних потреб:

  • “Товариш”- об’єднують спільні інтереси, спільна робота, спільні проекти, діяльність.
  • “Дзеркало” – допомагає пізнавати себе, говорить, як виглядаєш, сприяє розумінню власної особистості на психологічному рівні.
  • “Сострадальник” – прекрасний помічник у важких ситуаціях, підтримує морально, виконує функцію психотерапевта, лікує душевні рани.
  • “Співрозмовник” – цікавий для спілкування, є багато спільного для обговорення, високий рівень взаєморозуміння, можливість розкритися, бути почутим.
  • “Альтер-его” – внутрішнє відчуття схожості на психологічному рівні, прагнення бути схожим на одного.
  • “Ідеал” – людина, яка виступає зразком для наслідування, прагнемо перейняти певні якості, навчитися новому відношенню до життя або отримати нові знання.
  • “Підзарядка” – допомагає відновлювати енергію, настрій, надихає на нові звершення, володіє позитивним характером, завжди підбадьорить і подарує чудовий настрій.

Виділяють такі ситуативні види дружби:

  • Дружба зі шкільних років (виникає у шкільні роки, студентські, буває продовжується і надалі при наявності бажання та інтересів, які об’єднують людей);
  • Дружба офісна (утворюється в результаті постійних контактів в робочий час, необхідність спілкуватися з колегами, зазвичай тимчасова, хоча може стати міцною і продовжуватися навіть після припинення роботи в одному колективі);
  • Бізнес-дружба (виникає між партнерами по бізнесу, спільні прагнення до цілей – створення проектів, постійні зустрічі, обговорення перспектив, взаємна підтримка і допомога, допомагають об’єднатися і стати друзями);
  • Курортна дружба (знайомства під час відпочинку, подорожей, відряджень призводять до появи нових друзів, такі відносини зазвичай тимчасові, хоча можуть і продовжуватися після розставання і повернення до звичайного режиму життя).

 Зараз здавалося б, завдяки інтернету діти можуть завести друзів у будь-якому куточку світу. Але останні дослідження свідчать: друзі в Facebook та Instagram – розбалансовують вбудовану в наш мозок дофамінову систему винагород, коли виникає залежність постійно стежити, хто що написав, скільки людей поставили “лайки”. Поставив лайк, це не дружба, і спірне питання соціальної підтримки. Віртуально дитина може бути сміливою перемагати, здобувати віртуальні винагороди а у реальному житті в школі в колективі в класі потрібно зусилля докладати. Щоб мати друга – треба діяти, знайомитися, вирішувати спірні питання, знаходити компроміси, потрібно домовлятися.

 Не секрет, що друзів не купиш у супермаркеті… Бажано навчити дитину дружити ще в дошкільному віці. Адже подорослішавши, дітям складніше знаходити спільну мову зі своїми однолітками. Коли ми відправляємо свого малюка в дитсадок, розраховуємо на те, що там він навчиться дружити, контактувати з новими людьми, нести відповідальність перед іншими за свої вчинки. Однак це не завжди відбувається так швидко, як ми очікуємо, адже не всі діти однаково легко йдуть на контакт і знаходять місце у своїй соціальній групі. Тож, малюк відвідує сад дуже неохоче. Проблему необхідно вирішувати, щоб не допустити травмування дитячої психіки. Уміння дружити закладається з самого раннього віку, коли діти вчаться налагоджувати контакт. Але не всім дітям дружба дається однаково легко.  Усі діти різні за характером та здібностями адаптації до нових умов. Жваві та компанійські малюки часто не відчувають особливого дискомфорту від переміни обстановки, тоді як боязкі та сором’язливі крихітки буквально переживають справжню трагедію від розлуки з мамою. Налагодити спілкування таким дітям значно важче. Чудово,коли в сім’ї  є кілька  діток, які можуть  грати один з одним. Тоді навички спілкування, дружби приходять самі собою.А от якщо малюк росте один, батькам потрібно допомогти малюкові встановити контакт з дітками- знайомитися, дружити. Батьки можуть багато в чому допомогти своїй дитині.

Довіра – це основний елемент дружби – зрозуміють, не осудять, не порадять небажаних дій навіть з благих мотивів. Найбільш великий ворог дружби – заздрість, суперництво. Якщо друг або подруга не схильні до подібних проявів, то можна бути впевненою в них на всі 100%. При цьому необхідно усвідомити – вміти слухати інших необхідно нарівні з довірою до друзів. Важливо усвідомити, хто гідний довіри і зможе зберігати секрети або мінімізувати інформацію, що веде до поверхневого спілкування. Дружба дітей, психологія дозволяє усвідомити – це етап підготовки до дорослого життя, формування самооцінки, сприяє розвитку впевненості, не можна недооцінювати важливість наявності дружніх стосунків у дитячий і підлітковий період життя.

Дитяча дружба:

  • Початковий етап зародження дружби, з 2-х років у дітей проявляється інтерес до однолітків, а в 3-6 років – з’являються перші друзі, дружні відносини будуються на взаємних іграх, пригощанні, подобаються діти веселі, не люблять скаржитися, відкриті до спілкування.
  • Дружба дозволяє проводити разом час, ходити в гості, веселитися, підтримувати, допомагати, проявляти захист. Психологія дружби стверджує – це уроки взаємовідносин, які впливають на можливість побудови стосунків у підлітковому і дорослому віці. Завдання дорослих – навчитися знайомитися, знайти середовище для спілкування, пояснити правила дружби – ділитися, бути уважними, допомагати.
  • У віці 7-10 років з’являються шкільні прихильності, засновані на взаємних інтересах – спільне навчання в одному класі, заняття в гуртках, постійному контакті (сусід по парті). Дружба часто сприймається, як співпраця – хто краще вчиться, може допомогти. При цьому у хлопчиків постійно загальні справи, задуму, у дівчаток – бесіди, обговорення. До 10-ти років формується розуміння взаємної допомоги і взаємних зобов’язань, друзі набувають особливий статус.
  • З 11 до 14 років – період, коли виникає потреба в близькому душевному одного, взаємну довіру, бажання мати авторитетного одного. Величезний вплив має колективна думка, мода, сучасні тенденції. Кожен підліток хоче бути на рівні з іншими, прагнути до визнання в середовищі однокласників.
  • 15-18 років – новий етап становлення особистості, дружні відносини набувають більш особистий характер, сприяє відновленню душевних сил, нагадує психотерапію – постійні спілкування по телефону, листування, зустрічі. До одного пред’являються нові вимоги – розуміння, відданість, уміння надати допомогу, вислухати. Дружба сприяє самоствердженню, самоідентифікації в сучасному світі і дорослому середовищі.

Як навчити дітей дружити? Поради батькам.

 1. Перші друзі.  Першими друзями для малюка стають його іграшки. Їх він бере до себе в ліжко, годує їх і вкладає спати. Саме на прикладі іграшок батьки можуть дати малюкові перші пояснення поняття дружби.

2. Розповідаємо дитині про дружбу. Все, про що ми говоримо зі своїми дітьми, вони вбирають як губка і зберігають в пам’яті на довгі роки. Тому бесіди про дружбу не тільки цікаві, але й корисні. Дуже важливо розповідати про такі якості, як доброта, вірність,  бажання допомогти, підтримати. Але не варто говорити малюкові, з ким «він повинен дружити», а з ким ні. Такі речі можуть викликати недовіру. Важливо розповідати щиро, даючи зрозуміти, що друзі для людини як рідні люди, з якими можна поділитися найпотаємнішим, і завжди покликати на допомогу.

3. Перше знайомство. Дитині буде набагато простіше налагодити контакт з новими знайомими, якщо вона знатиме фрази, з яких починати розмову. Малюк швидше увіллється в гру, якщо зможе сказати: «Привіт, мене звати Сергійко , можна з вами погратися?» Вчіть малюка найпростішим фразам: «Добрий день!», «Дякую!», «Як тебе звуть?», «Чи можна мені погратися твоєю машинкою?» Якщо дитина соромиться інших, спробуйте вдома пограти в таку гру: візьміть улюблені іграшки та відтворіть можливі ситуації знайомства. Обговорюйте варіанти поведінки з іншими дітьми ще до того, як відведете малюка до дитсадка. Наприклад, прийшовши додому з ігрового майданчика, ви можете обговорити зі своїм чадом поведінку інших дітей, ситуації, які виникали, і варіанти виходу з них.

4.Особистий приклад батьків. Велику роль на формування дружби дитини відіграє особистий приклад батьків. Якщо малюк бачить, як мама і тато спілкуються , допомагають своїм друзям, то це сприяє тому, що дитина з легкістю буде заводити друзів.

5. Хвилина підтримки.  Немає “дрібних дитячих проблем”! Якщо вашій дитині погано через сварку з кращим другом, не варто казати: “Ну нічого! Знайдеш собі іншу подружку!”. Прийміть емоції дитини, проживіть із нею цей сум або навіть біль. І спробуйте допомогти помиритись або зрозуміти, що конкретно ця маленька людина зараз не готова дружити. Ми, дорослі, концентруємося на вирішенні проблеми, але іноді нам потрібно спочатку вислухати дитину, визнати і прийняти її почуття, і цього буде достатньо. Скажіть так: “Схоже, у тебе сьогодні невдалий день” або “Я бачу, ти чимось засмучений”. Якщо ваша дитина розкриється і розповість, в чому проблема, ви можете продовжити “віддзеркалювати” її почуття: “Тобі було прикро, коли він/вона так сказала” або “Це так неприємно!”, Так ви покажете, що розумієте дитину. Ви можете також запитати: “Хочеш, я обійму тебе?”

6. Не перестарайтеся. Так, це важко – бачити, як ваша дитина страждає, але пам’ятайте про те, що почуття дитини можуть швидко змінитися. Сьогодні вона говорить, що ненавидить такого-то хлопчика, а через кілька днів скаже, що вони стали кращими друзями і навпаки. Це тому що дітям не вистачає почуття перспективи. Вони просто ще не пожили досить довго, щоб дивитися на речі ширше!  Якщо одногрупник зачепив вашу дитину, ви напевно захочете “розібратися” з батьками кривдника. Не треба. Ви хочете захистити своє чадо, але ви ж не хочете, щоб конфлікт поширився і на батьків. Звичайно, у разі небезпеки для вашої дитини потрібно діяти, у всіх інших випадках дозвольте  дітлахам приймати самостійні рішення, попереджаючи про можливі наслідки. Так дитина навчиться нести відповідальність, робити рішучі кроки, проявляти ініціативу, в тому числі й у спілкуванні із однолітками.  Інколи буває так, що батьки ворогують, а діти продовжують товаришувати один з одним. В разі, якщо малюк продовжує скаржитися на конкретну дитину в групі, що не дає влитися до колективу, варто поговорити із вихователем.

7. Шкідлива порада.  Не вчіть дитину «купувати» дружбу за частування або цікаві іграшки. Іноді це допомагає встановити контакт з іншими дітьми, проте може статися і так, що з вашою дочкою дружитимуть тільки допоки вона дає гратися своєю красивою лялькою. Краще навчіть малюка щось робити своїми руками: складати фігурки з паперу, робити намисто з шелестких цукеркових обгорток. Тоді діти самі захочуть дружити з вашим чадом, щоб узяти участь у цікавому процесі і навчитися робити щось нове.

8. Розвиваємо впевненість. Впевненість у собі відіграє серйозну роль у формуванні відносин у новому колективі. Важливо підвищити самооцінку малюка. Хваліть його за гарні вчинки вдома, порадьте продемонструвати в садку свої уміння, які можуть бути привабливими для інших дітей Малюк, який знає, що його люблять, що світ навколо нього безпечний і що до його думки дослухаються, не матиме істотних проблем у спілкуванні. Якщо хтось і відмовиться з ним дружити, він легко знайде собі місце в іншій компанії. Щоб зміцнювати у дитини відчуття впевненості, ставтеся до неї як до особистості, поважайте її рішення, вчіть бути самостійною.

9. Звичка ділитися. Треба ділитися і мінятися іграшками з іншими дітьми. Саме так малюк вчиться чути свого співрозмовника, враховувати його інтереси, вести перемовини. Він має навчитися цьому ще до того, як піде в садок. Уміння ділитися сприяє тому, що дитина швидше стає для когось товаришем. Наприклад, дорослі можуть запропонувати своєму малюку роздати цукерки дітям на дитячому майданчику чи в садочку.

10. Навик миритися. Величезне значення на вміння дружити надає навик миритися. Адже справжній друг повинен вміти прощати і просити прощення. Для формування цієї навички будуть корисними віршики мирилки. Діти із задоволенням зможуть ними скористатися.

11.Приємний подарунок. Дитині можна запропонувати готувати подарунки для своїх приятелів на їх дні народження або на новий рік. Вирушаючи до друзів, намалюйте малюнок або спечіть пиріг. Дитина має розуміти, що в гості з порожніми руками не ходять.

12. Створіть умови для гри.  Саме під час спільної гри відбувається магія: обмін емоціями, відпрацювання надважливих соціальних навичок. Усе дуже просто: запрошуйте до себе друзів із дітьми, яким затишно один з одним. Пропонуйте їм цікаве спільне заняття і ….спостерігайте. Дуже часто такі зустрічі стають початком довгої й доброї історії.

13. Розповідайте і читайте казки та оповідання про дружбу, переглядайте повчальні мультфільми. Казки про дружбу вчать як правильно поводитися з друзями. Читаючи, важливо ставити дітям питання: «Що саме ти зрозумів?», «Який можна зробити висновок?», «Як би ти вчинив?». «Чорна курка», «Чарівник смарагдового міста», «Пряниковий будиночок», «Пес і вовк», «Тимур і його команда», «Денискіні оповідання» — ці казки та оповідання про дружбу сміливо можна читати дітям . А можна придумати і свою казку, самим або разом з дитиною. Це буде сімейна казкотерапія. Придумуємо казку, в якій дитина проживає якісь важкі для нього ситуації, які йому складно вирішити або подолати самостійно. І обов’язково закінчуємо казку тим, що знайдений вихід і спосіб подолання труднощів. Так у житті дитині буде легше справлятися з труднощами в спілкуванні. Окремо влаштуйте «Відеоісторії» — перегляди повчальних мультиків на тему дружби. Серед них назвемо «Квіти дружби» та «Не треба ображати друзів» із серії «Уроки тітоньки Сови», мультфільм про справжню дружбу «Струмочок».

Основні правила дружби

Кожна людина мріє про чудових і відданих друзів, які завжди поруч, готові допомогти, зрозуміти. 

Основа дружніх відносин

Обмін – друзі прагнуть ділитися інформацією, досягненнями, здобутками, новинами. Завжди готові надати моральну підтримку, приходять на допомогу в найскладніших ситуаціях. Прагнуть бути приємними для спілкування, готові до взаємних послуг, щирі і відкриті у спілкуванні.

Інтимність – ця особливість включає наявність довіри друзьей, впевненість в їх надійності. Виникає почуття відданості, відповідальності по відношенню до друзів, бажання зберігати таємниці.

Ставлення до третім особам – бажання захистити одного перед іншими людьми, вміння визнавати, поважати інших його друзів, спокійно ставитися до особистих відносин, уникати критики на людях.

Координація – важливо розуміти, що у кожної людини є особистий простір, не варто проявляти настирливість, бажання до постійного спілкування, є своє життя, інтереси, турботи. Постійні повчання також не викликають радості у друзів, повагу до людини, її внутрішнього світу має бути в пріоритеті.

 Дружба з точки зору психології передбачає особливе ставлення – один стає винятковим, єдиним, неповторним. В цьому полягає особлива моральність, бажання виділяти людини і приділяти йому особливу увагу, підкреслюючи цінність відносин. Наявність справжніх друзів – основа щасливого життя, а їх відсутність веде до зниження самооцінки, почуття самотності і безнадії. Людина може знайти у світі рідні душі, якщо прагне до цього, вміє спілкуватися і створювати дружні, відкриті, довірливі стосунки.

Підсумовуючи, можна зазначити, що всі діти абсолютно різні: ми прищеплюємо їм різні погляди на життя, різні цінності і дітки відрізняються один від одного характерами. Але є і те, що їх, незважаючи ні на які відмінності, може об’єднати – і це дружба! Як же важливо дитині мати прості, зрозумілі і безкорисливі стосунки з оточуючими людьми.

Люди можуть познайомитися з різних причин, однак головне, що об’єднує спільність цінностей, інтересів, світогляду. З’являється відчуття – рідна душа, коли з людиною легко спілкуватися, добре розуміє і викликає довіру. Не всі здатні бути справжніми друзями, хтось залишається в ранзі знайомих. Тому справжні друзі – велика цінність.

Тому так важливо навчити дитину проявлять дружні якості і сприймати їх із зовні!

Цікаві факти про дружбу

  • Вчені з'ясували, що людина розуміє поняття дружби приблизно з дев'яти місяців.
  • Психологи стверджують , що в оточенні друзів навколишній світ виглядає привабливіше, тому що з ними поруч ми відчуваємо себе більш впевнено.
  • Міжнародний день дружби відзначається 30 липня. Його офіційно затвердили в 2011 році.
  • Бачитися з друзями корисно для здоров'я. При частому спілкуванні з приємними нам людьми в організмі зростає рівень прогестерону, а це сприяє психологічної розрядки і знижує рівень стресу. Нервова система скаже вам спасибі.
  • Дослідники з Дартмутського коледжу довели, що зазвичай екстраверти більше дружать з іншими екстравертами, а інтроверти - з іншими інтровертами.
  • Люди, батьки яких в їх дитинстві спілкувалися з великою кількістю друзів і знайомих, за статистикою живуть довше, ніж ті, у кого батьки нехтували дружбою з іншими людьми.
  • Приблизно 90% всіх користувачів соціальних мереж стверджують, що дружбу можливо створити тільки за допомогою живого спілкування і тільки при реальних зустрічах.
  • Французькі вчені виявили, що навіть акули «вміють» дружити: в зграях деякі особини весь час тримаються разом, а інших уникають.
  • у 1966 році американський психолог Елліот Аронсон сформулював«ефект незграбності» , згідно з яким незручні в поведінці люди здаються іншим привабливішими, а тому їм простіше знайти собі друзів.
  • Вираз «добрий друг» , що означає сьогодні міцну дружбу, має зовсім інші корені. Спочатку цей фразеологізм означав «залити за кадик» , тобто напитися. Тобто, по суті, мова йшла про товариша по чарці.

Бажаю вам справжніх і вірних друзів!


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

2 березня - Всесвітній день психічного здоров’я підлітків.

До уваги школярів, дошкільнят та їх батьків!

План заходів до тижня ПСИХОЛОГІЇ 21.04.25 - 25.04.25р.