Правила поведінки з незнайомими людьми для дітей.

 Добрий ранок!


Сьогодні поговоримо про правила поведінки з незнайомими людьми. Правило «Не спілкуватись з незнайомцями» завжди було актуальним, але в час війни воно набуло нового сенсу та має більше нюансів, Адже ані дорослі, ані діти ніколи точно не знають, ким саме є людина поруч, тому важливо завжди розумно поводитися з незнайомцями. Довірливі і відкриті, діти легко вступають в спілкування з дорослою людиною, особливо якщо вона веде себе чемно і впевнено. Тому завдання всіх батьків - пояснити, як поводитися з незнайомими людьми, дітям, щоб запобігти ситуації, небезпечні для їх фізичного та емоційного стану.

Загальні правила

Побачити самостійно гуляючих по місту дітей дошкільного віку можна нечасто - їх зазвичай супроводжують батьки, няні або педагоги. Але трапляються ситуації, при яких дитина може залишитися одною на вулиці або, наприклад, у торговому центрі. У такі моменти діти вразливі і незахищені, тому можуть стати об'єктом уваги недоброзичливців. 

Батьки повинні пояснити кілька базових правил поведінки на вулиці:

  • Не знайомитися з дорослими;
  • Не повідомляти особисту інформацію (адреса, телефон, імена батьків) незнайомцям;
  • Не виходити за межі двору і не гуляти в незнайомих місцях без супроводу близьких.

 Безпосередньо при зустрічі з незнайомцем дитина повинна пам'ятати наступні правила:

  • Не розмовляти і не розповідати про себе. Розмову з незнайомими людьми підтримувати не можна. Потрібно просто сказати, що спілкуватися з чужими не дозволяють батьки. Будь-які питання слід ігнорувати, навіть якщо вони здаються нешкідливими.
  • Не погоджуватися на пропозиції. Щоб зацікавити дитину, незнайомець може запропонувати покататися на машині, показати незвичайну іграшку або навіть взяти участь в конкурсі з щедрими призами. Погоджуватися на такі привабливі пропозиції ні в якому разі не можна - це пастка.
  • Не приймати подарунки. Якщо незнайомець хоче вручити цукерку, шоколадку або іграшку, потрібно відмовитися і пройти повз. Безкоштовним подарункам від чужих людей довіряти не можна.
  • Не вірити незнайомцям. Людина може запевняти дитину, що вона хороший друг її батьків, але вірити цьому не можна. Особливо, якщо незнайомець пропонує підвезти або проводити дитину додому. Вірити можна тільки в одному випадку - якщо батьки заздалегідь попередили дитину про те, що за нею приїде друг сім'ї. Також можна домовитися з дитиною про кодове слово, яке має виголосити при зустрічі друг батьків.
  • Не заходити в ліфт або під'їзд з незнайомими. Потрібно дочекатися, поки вони пройдуть або поїдуть, а вже потім заходити в під'їзд або ліфт. Ще краще зателефонувати додому і попросити кого-небудь з членів сім'ї зустріти біля під'їзду.
  • Відійти в людне місце, привернути увагу оточуючих в разі небезпеки. Якщо чужа людина намагається схопити дитину або загрожує їй, потрібно закричати, щоб привернути увагу перехожих до подій.

☝Зустріти незнайомця діти можуть не тільки на вулиці, але і вдома. Якщо ви навіть на 5 хвилин залишили 5-6-річну дитину одну дома, проінструктуйте її на випадок несподіваних візитів. Відчиняти двері відразу не можна - спочатку потрібно подивитися у вічко і запитати «хто там?». Незнайомих людей пускати в квартиру не можна, навіть якщо вони представляються електриками, листоношами або сантехниками.

☝З незнайомцями діти часто стикаються в повсякденному житті - це продавці в магазинах, лікарі у поліклініці, колеги або знайомі батьків. У цих випадках не потрібно боятися дитині, навпаки, слід познайомитися з новими людьми, поспілкуватися з ними. Найчастіше діти соромляться, і ховаються за батьками. Тому мами і тата повинні пояснити дітям правила поведінки з незнайомими людьми в подібних ситуаціях: бути ввічливою, не боятися відповідати на питання, бути привітною, не встрявати в розмову дорослих.

Дорослішаючи, дитина буде краще орієнтуватися в спілкуванні з незнайомцями, стане уважніша і навчиться розрізняти потенційно небезпечні ситуації. А поки, що дитина маленька ще занадто довірлива, мамі і татові не слід залишати її без нагляду.


Якщо ти чекаєш ліфт і до тебе підійшли незнайомці, ти поїдеш з ними разом?
  • Перед тим, як увійти до ліфту, під’їзду, добре роздивись навколо.
  •  Не заходь у ліфт із незнайомими, краще почекай чи йди пішки. 
  • Якщо незнайомець увійшов до ліфта після тебе і ти боїшся їхати з ним, натисни кнопку «Стоп», і тоді двері кабіни не закриються. 
  • Якщо на тебе напали у ліфті чи у під’їзді, голосно кричи про допомогу, дряпайся, кусайся й іншими діями відбивайся від нападника.
ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ У ДІТЕЙ

При зустрічі з підозрілою незнайомою людиною на вулиці алгоритм дій дитини може бути наступним:
Перший крок безпечної поведінки: оцінити ситуацію
Дітям варто усвідомити, що кожен незнайомець, що стоїть перед ними - людина потенційно небезпечна. Неважливо, хто це - дівчинка, хлопчик, дідусь чи літня жінка - якщо дитина не знає його (або його не знають батьки), то перед ним незнайома людина а, значить, ставитися до неї варто відповідно.
Другий крок безпечної поведінки: відійти на безпечну відстань
Навчіть дитину триматися на безпечній дистанції від незнайомої людини. Для цього відміряйте у будинку на підлозі відстань два метри і запропонуйте дитині запам'ятати її. Якщо підозрілий суб'єкт йде на зближення, потрібно швидко йти, або тікати від нього в безпечному напрямку.
Третій крок безпечної поведінки: припинити спілкування
Серед зловмисників знайдеться чимало прекрасних психологів, які зможуть легко «заговорити» дорослу людину, не кажучи вже про дитину. У цьому випадку розмову з сумнівним співрозмовником діти можуть припинити словами «Вибачте, мені потрібно запитати дозволу батьків», «Вибачте, не можу Вам в цьому допомогти, запитайте у дорослих» і так далі. Поки незнайомець намагається аналізувати ситуацію і приймає рішення (психологи вважають, що на це у людини йде від двох до п'яти секунд), у дитини є час на те, щоб покинути небезпечне місце або покликати на допомогу дорослих.
Четвертий крок безпечної поведінки: піти в безпечне місце
Не даючи незнайомцеві договорити, дитина може підійти до знайомих батьків інших дітей, що знаходяться у дворі, або піти додому, тримаючи незнайомця в полі зору. А опинившись у повній безпеці, зв'язатися з батьками і повідомити їм про подію, дослівно переказуючи розмову з незнайомою людиною.

ДИТИНА І НЕЗНАЙОМЕЦЬ: ВАРІАНТИ ПРИПИНЕННЯ РОЗМОВИ

Розглянемо можливі варіанти безпечної поведінки з незнайомою людиною на конкретних прикладах.
  1. Під час гри у дворі до дитини підходить ровесник і каже: «Недалеко звідси побудували нове спортивне містечко. Підемо подивимося ». Відповідь: «Спочатку мені потрібно запитати дозволу у батьків». Незнайомець продовжує: «Я думав, що ти вже досить великий (велика), а тобі, виявляється, мама не дозволяє. Тобі слабо? ». Відповідь: «Мені не слабо. Я піднімуся додому і попереджу батьків, що піду на спортивне містечко». Після цього дитина швидко відходить на безпечну відстань і йде додому, перевіряючи, чи не переслідує його незнайомець. Після його розповіді батькам варто спуститися у двір і перевірити отриману від нього інформацію.
  2. Поруч з дитиною на вулиці зупиняється автомобіль, і незнайома жінка-водій, посміхаючись, просить: «Сядь, будь ласка, в машину і покажи дорогу до вулиці Липневої, а то я сильно спізнююся». Відповідь: «Вибачте, не можу вам допомогти». Ваша дитина швидко відходить від машини на безпечну відстань, а потім іде в напрямку, протилежному ходу руху автомобіля, перевіряючи, чи не переслідує його жінка. А опинившись у безпечному місці (вдома або у дворі), розповідає про цей випадок батькам, вчителям або іншим знайомим дорослим.
  3. Під час прогулянки у дворі до дитини підходить бабуся і просить: «Допоможи мені, будь ласка, підняти продукти в мою квартиру в сусідньому будинку на третьому поверсі». Правильна відповідь: «Вибачте, не можу вам допомогти. Зверніться по допомогу до дорослих». Опинившись у безпеці, дитина, як і в інших випадках, оперативно зв'язується з батьками і розповідає їм про подію, дослівно переказуючи розмову з незнайомою людиною.
Корисні посилання: 
Мої правила безпеки - серія відео для дітей молодшого шкільного віку:https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=EkVYNgJKA0k, Чи можна лишати дітей самих вдома? Правила безпеки від KS Books:https://www.youtube.com/watch?v=cE2jvBAQ9EI, Мультики для дітей. Правила безпеки | Мультфильмы. Мультики для детей. Правила безопасности:https://www.youtube.com/watch?v=k46yxx_-6N4, Вебінар Особиста цінність і безпека:https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=136754241331804.





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

2 березня - Всесвітній день психічного здоров’я підлітків.

До уваги школярів, дошкільнят та їх батьків!

План заходів до тижня ПСИХОЛОГІЇ 21.04.25 - 25.04.25р.