Підліткологія: що прийняти за даність підліткового віку та дієві стратегії комунікацій з підлітками.

 Доброго ранку!

Підлітковий вік – це перехідний етап між дитинством та дорослістю. Згідно з термінологією, яка застосовується в ООН, підлітки — це особи віком 10–19 років (ранній підлітковий вік – 10–14 років; пізній підлітковий вік – 15–19 років). Багато батьків, у яких цей період у житті дітей ще попереду, чекають на нього зі здриганням. Давайте розберімося, чи завжди підлітковий вік є кризовим і які проблеми найчастіше виникають у підлітків та їхніх батьків.

Підлітковий вік визначається за трьома параметрами:

  • фізіологічний – готовність дитини відділитися від родини й створити потомство, тобто, коли в дівчат починається менструація (11-16 років), а в хлопців полюції  (11-16 років); природа так задумала, що для розвитку виду діти мають «піти на іншу територію» і там продовжити рід, в сучасному контексті – сепаруватися, створити свою сім’ю чи спільноту. Завершується в 22-25 років повним дозріванням мозку і лобних долей, що відповідають за аналіз, критичне мислення, прийняття рішень.

  • соціальний – готовність дитини бути окремим членом суспільства, коли дитина вміє приготувати собі поїсти, поприбиратись, тобто прожити кілька днів без батьків (з 8-9 років). Завершується у кого як – у когось в 11 років, у когось в 18.

  • психологічний – ускладнення самосвідомості, глибше розуміння світу, пізнання і знаходження себе, коли фокус уваги переходить на внутрішній світ і саме про це виникає багато питань (з 10-11 років). Порівняйте – в 3 роки у дітей всі питання стосуються зовнішнього середовища. За цим параметром підлітковий вік може й не завершуватися, а тягнутися протягом всього життя.

Чим характерний підлітковий період?

Протиріччя. Підлітковий період сповнений протиріч. З одного боку, у підлітка виникає так зване почуття дорослості, і він всіляко демонструє себе дорослим, самостійним, незалежним. З іншого боку, підліток дуже вразливий і йому життєво необхідна підтримка, розмови по душах, розуміння того, що він любимий, насамперед своїми батьками. З одного боку, підлітки бунтують проти обмежень, з другого боку, їм потрібні певні рамки відчуття стабільності цього світу.

Зміна авторитетів. На цьому етапі підлітки поглинені спілкуванням з однолітками, а авторитет дорослих відходить на другий план. Дуже часто підлітки знаходять кумирів серед успішних знаменитостей і намагаються наслідувати їх.

Самовизначення. Підліток активно самовиражається та шукає відповіді на запитання «Хто я? Який я? У цей час відбувається становлення особистості та професійне самовизначення.

Стрімкий розвиток. В організмі підлітка відбуваються бурхливі фізіологічні зміни: гормональні сплески, нерівномірний розвиток мозку. Все це призводить до того, що підліток стає схильним до імпульсних вчинків, а також до неврозів. За багатьма фізіологічними та психологічними характеристиками підлітки нам здаються вже дорослими, але це далеко не так.

Отже, що потрібно прийняти  за даність підліткового віку:

Даність 1. Незрілість мозку.

Одна з ознак підліткового віку – потреба спілкуватися з однолітками: в цей час їхнє спілкування не обов’язково має мету, вони не очікують рішень, спілкуються просто заради спілкування.  У 22-25 років закінчується процес формування тієї частини мозку, яка відповідає за прийняття стратегічних виважених рішень. До цього рішення часто приймала частина мозку, яка відповідала за емоції. Згадайте себе у 20 років, чи все ви можете раціонально пояснити з того, що ви робили? Незрілість мозку підліткового віку – це даність, на яку не вплинеш. У підлітковому віці в мозку дитини «раціональна» частина постійно бореться з «емоційною», і в більшості випадків «емоційна» отримує перевагу. Такий порядок обумовлений тим, що підліткам важливо пробувати нове і розширювати свої кордони – так відбувається сепарація.  В одному з досліджень в дорослих і підлітків запитали, чи не поплавали б вони з акулами. Більшість дорослих відповіла заперечно, як і 70% підлітків. Але вони думали на 10-20 секунд довше, що є доказом активної мисленнєвої діяльності, потужної роботи мозку, у підлітків з‘явились додаткові питання: чи це буде безпечно, чи голодні акули, чи в клітці тощо. Саме такі питання допомагають підлітку аналізувати ситуацію і підвищувати креативність згенерованих рішень. І в цьому сила підліткового віку – підлітки креативніше розв’язують проблеми, ніж дорослі, які вже певні речі роблять на автоматі.

Даність 2. Енергозбереження.

Мозок підлітка розвивається так само інтенсивно, як і мозок дитини до 1 року. І якщо батькам здається, що підліток лінується, то насправді він увімкнув в собі режим енергозбереження. Прийти і лягти в тому ж одязі, кинути речі де попало, їсти холодною їжу – енергія потрібна на ті справи, які є в пріоритеті. Наприклад, на спілкування, на те, щоб викликати схвалення тих, хто поруч... І навчання, і батьки в цій ієрархії цінностей, звісно, не на першому місці.  Що ви відчуваєте, коли вам потрібно знятися з насидженого місця і вирушити в дорогу? Страх і тривогу. Це адекватна реакція. От і в підлітків так, вже ніби відійшов від батьків, але ще нікуди не прийшов, і тому їм важливо, щоб була поряд спільнота, щоб не самому йти в невизначеність, а в зграї. Реалізація цієї потреби потребує колосальної енергії. Все інше іде в тінь.

Даність 3. Егоцентричність. 

Є ситуації, в яких батькам здається, що дитина егоїстично поводить себе. Але згадаймо Даність 2 – ще мало енергії для того, щоб подумати про інших. Дитині потрібно спочатку витрачати енергію на себе, оскільки вона у перехідному періоді і їй об’єктивно важко. Тут доречна метафора про спочатку надягти маску на себе, тільки тоді ти зможеш ще комусь допомогти. Батькам варто знати, що в 13-15 років ще недостатньо досвіду, щоб приймати свідомі рішення, досвід ще треба набути, а з такого набутого досвіду зароджується відповідальність, тому є сенс давати простір для набуття власного досвіду. 

Метафора «Водоспад»

Уявіть собі картину – ви стоїте на березі річки, в якій ви вже плавали, і знаєте, що попереду небезпечний водоспад. По річці на плоту пливе ваша дитина-підліток і насолоджується життям. Ви починаєте кричати, хочете попередити про небезпеку. Підліток вам не вірить, вважає, що ви хочете йому зламати весь кайф, адже ніякого водоспаду не видно. Якщо ситуація не загрожує критично життю і здоров’ю, то доцільно дати дитині можливість отримати свій досвід. Залишається іти вниз з рушником, аптечкою і обіймами, зустрічати свою дитину з новим досвідом і гіркими висновками. 

Поради батькам підлітків

Продуктивне спілкування.

Скільки часу на тиждень ви проводите зі своїми дітьми? За даними соціологічних опитувань, більшість дорослих у середньому присвячують дітям не більше ніж 1,5 години на тиждень! І як сюди втиснути розмови до душі, походи до театру та на природу, читання книг та інші спільні справи? Це біда більшості батьків, котрі змушені проводити на роботі весь день, щоб заробити на сім'ю. Добре, якщо є бабусі та дідусі, здатні взяти на себе частину проблем виховання. А якщо їх нема? 

Обов'язково подумайте, чим займатиметься ваша дитина в години, вільні від навчання та приготування уроків. Спортивні секції не просто займуть час, а допоможуть зміцнити здоров'я та розвинуть рухові навички та вміння. У будинку дитячої творчості можна навчитися шити, будувати літаки, писати вірші. Нехай у дитини буде свобода вибору заняття, але вона має твердо знати: часу на неробство і нудьгу у неї немає.

Підтримка.

Зовсім без конфліктів із підлітком обійтися неможливо, але вирішувати їх краще конструктивно: обговорювати, разом шукати шляхи виходу, іноді йти на поступки та слухати думку підлітка. Чим більше батьки і вчителі тиснуть і намагаються «поставити на місце» людину, що дорослішає, тим сильніші її протести і витонченіші спроби довести свою значимість. При цьому пускати його поведінку на самоплив – теж не варіант, важливо підтримувати здорове спілкування без докорів та принижень у доброзичливій обстановці.

Любов та прийняття.

Необхідно залишатися з дитиною в контакті, незалежно від її поведінки. Не ускладнювати ситуацію мораллю та приниженнями, не робити спроб повернути поведінку дитини до тієї, якою вона була в початковій школі. По-перше, це гальмує розвиток, а по-друге, провокує більш сильне відторгнення. У разі ситуацій, коли батьки розуміють, що не можуть впоратися самостійно, потрібно вчасно звертатися до фахівців – психологів і психотерапевтів. В іншому випадку підвищується ризик неблагополучних виходів із кризи: девіантна та злочинна поведінка, суїцид, клінічні депресії.

Дієві стратегії з підлітками:

☝Прийняття цих трьох даностей допомагає  відповідно сприймати своїх дітей-підлітків. Що ж тоді можна зробити? Скористатись кількома дієвими стратегіями:

  • вкладайтеся  в контакт в підлітковому віці: коли дитина сепарується, важливо мати якісний контакт з нею, підтримувати стосунки, щоб мати можливість достукатися і бути почутими;
  • вчіть на своєму прикладі, але не сподівайтесь, що посіяне зерня зійде миттєво, це може відбутися через кілька років;
  • озвучуйте свої бажання і прохання, не сподівайтесь, що підліток прочитає ваші думки;
  • давайте вибір;
  • створюйте простір для набуття досвіду, але страхуйте;
  • легалізуйте заборонене, додавши свої умови, і зніміть напругу;
Проти даності йти дуже важко, ви ж не можете заборонити кактусу колотися голками. Обирайте дієві стратегії і сил вам вистояти підлітковий вік і зберегти близькі взаємини з дитиною.

Джерела інформації: https://www.enableme.com.ua/ua/article/pidlitki-ta-ihni-osnovni-psihologicni-problemi-ak-povoditisa-bat-kam-9246https://osvitanova.com.ua/posts/6354-pidlitkolohiia-shcho-pryiniaty-za-danist-pilitkovoho-viku-ta-diievi-stratehii-komunikatsii-z-pidlitkamy

Корисна інформація: ПІДЛІТКИ: інструкція для батьків і вчителів: https://www.youtube.com/watch?v=VaZX8203i1g, Підлітковий вік: особливості, кризи, поради батькам:https://www.youtube.com/watch?v=rgRUTP6BJ7s, Поради психолога: Як розмовляти із підлітком:https://www.youtube.com/watch?v=gE8Kn8GOKA4.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Що таке лідерство, хто такий лідер і поради як ним стати?

Вивчаємо правила поведінки з основними пожежонебезпечними предметами граючись. Світломісія 5-7(закінчення подорожі)..