Поради батькам: "Як допомогти дітям стати успішними першокласниками"
Добрий ранок!
Вітаю Вас, мої любі учасники учбового простору! Ось і закінчуються літні канікули, наближається новий навчальний рік. Сьогодні я хочу звернутись до батьків майбутніх першачків та поділитись порадами, відомої дитячої і сімейної психологині, Світлани Ройз та Інни Большакової, методисткою, авторкою підручників НУШ та методичних посібників для вчителів.
Які навички потрібні дитині в школі
Емоційний, соціальний та фізіологічний розвиток дитини може відбуватися нерівномірно. Приміром, вона може бути готова до школи академічно, але не готова емоційно. Інна Большакова пояснює, як соціалізація, емоційний та фізіологічний стан дитини комплексно впливають на її готовність до школи.
Фізіологічний розвиток демонструє, як дитячий організм готовий витримувати шкільне навантаження. Перевірити його можна за філіппінським тестом (якщо дитина може доторкнутися правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою, отже, із цим усе гаразд). Про фізіологічну готовність може свідчити зміна молочних зубів, але це не основний показник.
«Для фізіологічної готовності важливий розвиток моторики, а також фізичні вправи. Тож нехай діти бігають на вулиці, граються, стрибають – у такий спосіб вони будуть готові до навантажень», – додає Інна Большакова.
Емоційний і соціальний розвиток дає змогу дітям бути успішними в соціумі. Від того, наскільки успішною буде комунікація дітей у класі, залежить їхнє академічне навчання. «Соціальна й емоційна успішність дає дітям відчуття безпеки. Тоді діти витрачають свій енергетичний ресурс не на переживання щодо однолітків чи стосунків із вчителем, а на досягнення академічних успіхів, – зазначає Інна. Щоби допомогти із цим дитині, батьки мають створити сприятливе домашнє середовище. Зокрема, навчити, що треба виконувати правила родини, а відповідно – класу та школи. Також дітей треба вчити, як вирішувати конфліктні ситуації, не за допомогою агресивних дій».
Для соціального розвитку важливі спонтанні ігри, які діти організовують між собою. Так вони вчаться домовлятися, ділитися і діяти за певними правилами.
Отже, чек-лист для батьків від Інни Большакової з підказками, як підготувати дитину до школи, яка стає для неї новим простором:
- дитина має навчитися доглядати за собою, тобто бути самозарадною (це означає, що вона вміє самостійно користуватися туалетом, сама складає речі в рюкзак, самостійно одягається, розуміє, як поводитися з книжками, зошитами). «До речі, підготовчі курси до школи цьому не вчать. Тому якраз батьки мають створити такі умови, щоб дитина навчилася виконувати певні дії самостійно», – каже освітянка;
- щоб не було страху залишитися без батьків у новому просторі, можна домовитися із друзями та залишити в них дитину на певний час, водночас вона має знати, що батьки точно за нею прийдуть;
- навчити керувати своїми емоціями. Для цього діти мають знати хоча б одну-дві техніки саморегуляції (з прикладами дихальних вправ для заспокоєння можна ознайомитися тут);
- не треба транслювати на дітей свій шкільний досвід, натомість розповідати, що навчання – це процес, який пов’язаний з успіхом та неуспіхом. На неуспіх, який називають помилками, треба реагувати спокійно й подумати, як можна змінити ситуацію;
- розвивати концентрацію уваги, яка впливає на академічну успішність. Дитина має чути інструкцію вчителя і послідовно виконувати певну дію. Для цього дітям треба давати певні завдання, які вимагають максимальної концентрації, наприклад, грати з нею в настільні ігри. Але в жодному разі не залучати до цього гаджети;
- дитина має розуміти, що означає «ні», тобто, що чогось не можна робити;
- важливо, щоб дитина могла вчасно зупинитися, коли відчуває, що не може впоратися із ситуацією, тобто вміє сказати собі «стоп»;
- якщо в родині спілкуються російською, треба переходити на українську, бо діти можуть не чути й не розуміти вчителя.
«Готовність до школи – це комплексна річ. Не можна вважати, що дитина не готова за всіма показниками. У чомусь вона краща, у чомусь ні, – пояснює Інна Большакова. – Поспостерігайте за своєю дитиною, зрозумійте, що їй потрібно для того, щоби бути більш успішною в новому оточенні, новому просторі та з новою діяльністю навчання».
11 ЗАПИТАНЬ БАТЬКАМ ВІД ПСИХОЛОГИНІ
Аби розвіяти всі сумніви, коли ж віддавати дитину до школи, батьки мають порадитися з усіма, хто може із цим допомогти – вихователями, вчителями й психологами.
Світлана Ройз підготувала перелік запитань, на які мають відповісти батьки, готуючи дитину до школи.
1. Наскільки дитина може витримати навантаження – бути якийсь час без мами?
2. Наскільки стосунки з батьками сприймаються як надійні? Адже дитина зможе проявляти активність, цікавість, тільки відштовхуючись від відчуття безпеки й підтримки в родині.
3. Наскільки дитина справляється з напруженням (розчаруванням) – наприклад, коли їй не дали відразу ж бажаного? Як вона впорається, якщо захоче відповісти, а вчитель викличе іншу дитину?
4. Наскільки дитина підготовлена – бачила, спілкувалася з різними людьми? Чи є в неї досвід взаємодії, чи звертали взагалі її увагу на дітей і дорослих різних психотипів, тілесних типів, різного віку?
5. Чи зможе дитина витримати напруження, коли на неї якийсь час не звертають персональної уваги (учитель, навіть найкращий, не зможе приділяти увагу тільки одному учневі)? Чи впорається із цим навантаженням дитина? Як буде поводитися – пустувати, плакати, проявляти агресію?
6. Чи сприймає дитина, що звертаються і до неї, коли звертаються до всієї групи?
7. Чи може дитина попросити в інших людей допомогу – наскільки вона впевнена, що її підтримають?
8. Якщо дитина вчиться писати букви, то говорить «я намалювала букву» чи «я написала букву»? Адже «намалював» – це ознака ігрової, творчої діяльності та мотивації. «Написав» – уже навчальної.
9. Наскільки дитина рухлива, розкута в рухах, наскільки батьки дозволяють або обмежують її рухову активність?
10. Чи є в дитини режим дня, правила, щось, що виконується регулярно (це впливає не тільки на можливість «витримувати» правила, а й на загальне відчуття безпеки)?
11. Наскільки дитина впевнена, що вона «хороша просто так»?
☝Тож школа – це новий етап життя дитини, до якого дійсно треба готуватися. Але свої зусилля краще зосередити не на якомога більшій кількості гуртків та підготовчих курсів, а на спільно проведеному часі з дітьми. Коли батьки з дитиною ліплять, малюють, рахують, співають, розмовляють, домовляються і вчаться діяти за певними правилами – це теж навчання і підготовка до шкільного життя. Любіть та сприймайте свою дитину такою, як вона є, бо вона така єдина в цілому світі!
Залишились запитання, звертайтесь: т.(096) 31-94-474, завжди з вами, шкільний психолог Клімова Оксана Володимирівна💗
Джерело інформації: https://osvitanova.com.ua/posts/6037-yak-dopomohty-ditiam-staty-uspishnymy-pershoklasnykamy.
Коментарі
Дописати коментар