2 березня - Всесвітній день психічного здоров’я підлітків.
Доброго ранку!
Психічне (ментальне) здоров'я – це стан психічного благополуччя, яке дозволяє людям справлятися з життєвими стресами, реалізовувати свої здібності, навчатися й працювати, а також робити внесок у життя суспільства. Це невід'ємний компонент здоров'я та благополуччя, який є основою нашої індивідуальної та колективної здатності ухвалювати рішення, будувати стосунки та формувати світ, у якому ми живемо. Психічне здоров'я – основне право людини. І це має вирішальне значення для особистого, суспільного та соціально-економічного розвитку.
Психічне здоров'я – це більше, ніж відсутність психічних розладів. До станів психічного здоров'я відносяться психічні розлади та психосоціальні порушення, а також інші психічні стани, пов'язані зі значним стресом, порушенням функціонування або ризиком ушкодження.
Психічне та фізичне здоров’я – однаково важливі компоненти для загального здоров’я людини. Так, наприклад, депресія збільшує ризик проблем зі здоров'ям, особливо діабету, хвороб серця та інсульту. Аналогічно наявність хронічних захворювань може збільшити ризик психічних захворювань.
☝Підлітковий вік є періодом інтенсивного фізичного, емоційного та соціального розвитку. В цей час багато підлітків стикаються з різними проблемами:
- періодичний стрес, тривожні стани, що може спричинити більш серйозні розлади;
- зміни настрою, ірраціональне поведінка та вираження емоцій, що характерно для підліткового віку через гормональні та фізіологічні зміни;
- підлітки переймаються питаннями щодо своєї зовнішності, розвитку тіла та пошуком власної ідентичності;
- розлади харчування (анорексія чи булімія) можуть виникнути через підвищений стрес, низьку самооцінку та соціальні чинники;
- вживання наркотиків та алкоголю;
- самоушкодження та ризикована поведінка (порізи, проколювання шкіри, удари, укуси, опіки тощо);
- соціальна ізоляція: проблеми у стосунках та відчуття самотності можуть виникнути у підлітків, якщо вони стикаються з неприйняттям серед своїх однолітків.
Емоції підлітків у сучасному середовищі можуть бути надзвичайно інтенсивними та мінливими. Вони відкрито виражають свої почуття, але водночас можуть відчувати тиск з боку оточуючих. Соціальне порівняння, яке підсилюється через соціальні мережі, може викликати низьку самооцінку або тривожність. Тому важливо створити простір, де молодь зможе безпечно ділитися своїми переживаннями та отримувати підтримку. Батькам і педагогам варто звертати увагу на емоційні зміни підлітків, адже це допоможе вчасно виявити їхні потреби та надати необхідну допомогу.
У психіці підлітків сучасного суспільства також спостерігаються особливості, пов’язані з розвитком критичного мислення і самосвідомості. Молодь активно шукає своє місце в світі, ставить питання про цінності та моральні орієнтири. Це може проявлятися в їхній поведінці: від участі в волонтерських програмах до протестних акцій. Підтримка таких ініціатив може стати важливим кроком у розвитку впевненості підлітків у собі та розуміння власних можливостей. Дорослим слід бути уважними слухачами та партнерами для обговорення цих ідей.
В умовах сучасності властивості психіки молоді формуються під впливом багатьох факторів – культурних, соціальних, економічних. Вони мають право на свою точку зору та емоції, адже кожен із них є частиною великої картини нашого суспільства. Створення здорового середовища для розвитку підлітків – це не лише завдання батьків або вчителів; це колективна відповідальність всього суспільства. Підтримуючи молодь у їхніх прагненнях і переживаннях, ми можемо допомогти їм стати впевненими й щасливими дорослими.
У сучасному суспільстві соціальні стосунки для підлітків набувають особливого значення. Вони не лише формують систему підтримки, а й впливають на розвиток психіки молоді. Підлітки, як ніхто інший, чутливі до думок і оцінок своїх однолітків. У цьому віці виникає потреба в прийнятті та визнанні, що робить їх соціальні зв’язки надзвичайно важливими. Варто пам’ятати, що у процесі спілкування з іншими виникають різноманітні емоції: радість від дружби, тривога через можливість бути відкинутим, або навіть гнів і розчарування. Ці емоції формують особистість підлітка та його ставлення до навколишнього світу.
Психологічні характеристики підлітків у сучасності відзначаються гнучкістю та змінами. Вони часто коливаються між дитячими прагненнями та дорослими відповідальностями. Це викликано тим, що підлітковий вік – це період пошуку себе, формування власних цінностей і поглядів на життя. Середовище, яке оточує молодь, має величезний вплив на ці процеси. Наприклад, позитивне середовище, де заохочується самовираження та відкритість, може сприяти здоровому розвитку особистості. Натомість токсичне середовище може призвести до проблем з самооцінкою і емоційними переживаннями.
Таким чином, емоційне здоров’я підлітків у сучасному суспільстві є результатом взаємодії різноманітних факторів. Основні характеристики психіки молоді в умовах сучасності включають:
- Чутливість до соціальних впливів: Соціальні мережі формують нові стандарти успіху і популярності, що може призводити до порівняння та заниженої самооцінки.
- Пошук ідентичності: Підлітки активно шукають своє місце в житті, що супроводжується емоційними коливаннями.
- Вразливість: Підвищена чутливість до критики та непорозумінь може призводити до стресу та тривоги.
Підлітковий вік – один із найважчих періодів у житті людини. Тіло в підлітковому віці суттєво змінюється, ви переживаєте почуття, які годі пояснити. Одне з таких почуттів – гнів, і він здатен вивести вас із себе.
Як стверджують психологи, коли почуття гніву в підлітків виходить із-під контролю, воно може призводити до деструктивної поведінки. Це, своєю чергою, спричиняє проблеми у школі, у взаєминах із людьми довкола, загалом негативно впливаючи на життя підлітків. Ті з них, які не можуть упоратися з почуттям гніву, схильні до проявів вербальної та фізичної агресії.
На щастя, почуттям гніву можна навчитися управляти. Є певні техніки, за допомогою яких підлітки можуть навчитися розпізнавати почуття гніву й контролювати його. Щоб керувати гнівом, підлітку важливо визнати свої почуття, не звинувачувати у їх появі інших людей або обставини.
Ключ до всіх емоцій – знання того, як їх виявляти. Щоб зрозуміти свої емоції, ви потребуватимете певного часу, тому що емоції постійно змінюються й завдають болю. Коли ви виявляєте свої емоції (смієтеся, коли вам радісно, або плачете, коли сумно), то стаєте щасливішими. Із почуттям гніву дещо складніше, але є способи виразити і його, при цьому не втрачаючи самовладання.
Найгірше, що ви можете робити у хвилини гніву, – ламати речі або розкидати їх кімнатою. Зрештою, вони ще знадобляться вам або їх власнику.
Деякі люди, щоб виплеснути гнів, не цураються побити подушку або вдарити нею об стіну. Цей спосіб досить безпечний – він не шкодить ні подушці, ні стіні, ні вам.
Використовуйте техніки, що допомагають опанувати гнів
Подеколи висловити свої емоції немає змоги. Проте потреба виплеснути гнів лишається. Найкраще для цього прислужаться техніки самоконтролю. Для їх опанування може знадобитися певний час, але ці техніки справді працюють.
Почніть із глибокого дихання. Гнів викликає викид адреналіну в кров, і завдяки глибокому диханню ви можете розслабитися та зменшити його концентрацію. Якщо вам важко глибоко дихати, просто повільно порахуйте до десяти.
Самоконтроль важливий не тільки в підлітковому віці. Він знадобиться вам упродовж усього життя. Самоконтроль потрібен, навіть якщо ви цього не усвідомлюєте. Контролюючи себе, ви не скривдите маму, критикуючи обід, який вона приготувала, або товариша, захопленого новим напрямком у музиці. Складність у тому, що коли у вас змінюється гормональний фон і з'являються нові емоції, вам стає важче контролювати себе. І щоб знову навчитися цього, вам необхідно докласти зусиль.
Навчіться розуміти свої почуття
Пробуючи контролювати свої емоції, ви маєте більше дізнатися про почуття гніву й навчитися його розпізнавати. Навчіться вловлювати свій гнів до того, як він набере такої потужності, що контролювати його стане неможливо.
Перший крок в управлінні гнівом – це точно знати, що ви відчуваєте в той чи інший момент. Ви можете думати, що ваші почуття – це щось неправильне або несправедливе. Але важливо прийняти свої почуття й спробувати зрозуміти, що їх викликало. Коли ви будете знати, що викликало у вас гнів, ви зможете його опанувати.
Перш ніж намагатися втрутитися в ситуацію, яка спричинила у вас гнів, подумайте про інші способи впоратися з нею. Ви можете вдарити свого кривдника, але це не означає, що так варто робити. Продумайте різні варіанти ваших дій і їх можливі наслідки, перш ніж реагувати на ситуацію. Це дасть вам повне уявлення про те, який варіант для вас є найкращим. Такий метод широко відомий як «управління ризиками», і дуже важливо, щоб підлітки оволоділи ним. Це допоможе їм уникнути багатьох неприємних наслідків. Джерело інформації
Підтримка психічного здоров’я підлітків важлива для їхнього повноцінного розвитку і добробуту. В умовах воєнного стану для забезпечення психічного здоров’я підлітків рекомендується:
- створювати атмосферу відкритості та взаєморозуміння в родині;
- слухати їх думки і відчуття без засудження;
- підтримувати участь у соціальних активностях та взаємодії з однолітками в групах та спільнотах, що відповідають їхнім інтересам;
- сприяти розвитку навичок спілкування та вирішення конфліктів;
- підтримувати регулярну фізичну активність, яка сприяє виробленню ендорфінів та зменшенню стресу;
- стимулювати їхній розвиток і допомагати з навчанням;
- враховувати, що кожен підліток унікальний та має індивідуальні потреби;
- вчити підлітків розпізнавати ознаки стресу та депресії і звертатися за допомогою, якщо це необхідно.
Ось чотири речі, про які слід пам’ятати під час розмов у форматі «Як справи?» зі своїми підлітками, щоб показати, що ви завжди поруч із ними.
1. Заохочуйте їх ділитися власними почуттями.
Знайдіть спосіб тримати зв'язок із підлітками. Запитайте їх, як пройшов їхній день і що вони робили. Це можна зробити, запросивши їх допомогти вам із приготуванням вечері, щоб у цей час обговорити їхній день.
Нагадуйте їм, що ви поруч із ними, незважаючи ні на що, і що хочете почути, як вони почуваються і про що думають. Декілька простих підбадьорливих слів можуть допомогти їм почуватись комфортно й ділитися з вами своїми почуттями.
Важливо визнати і зрозуміти емоції, які вони можуть переживати, навіть якщо це викликає дискомфорт. Коли вони відкриються вам, ви можете відповісти: «Я розумію», «Це звучить як важка ситуація» або «Це має сенс».
Неважко помічати неприємні для вас речі, які роблять ваші підлітки. Але також спробуйте помічати і хвалити їх за те, що вони роблять добре – навіть за щось просте, наприклад, прибирання за собою.
2. Знайдіть час, щоб підтримати їх.
Попрацюйте разом над створенням нового розпорядку дня та формулюванням досяжних щоденних цілей. Вам може вистачити рутинної домашньої роботи, або ж, наприклад, можна встановити ціль робити домашнє завдання перед вечерею.
Підлітковий вік означає незалежність! Спробуйте надати підліткові час і простір, аби він міг бути самостійним. Власний простір – це нормальна частина дорослішання.
Знайдіть декілька способів підтримати та заохотити підлітка робити перерви (від шкільної роботи, домашніх справ чи інших видів діяльності, над якими він може працювати), щоб робити те, що йому подобається. Якщо ваш підліток відчуває розчарування, допоможіть йому поміркувати над можливими шляхами розв’язання проблеми. Намагайтеся не брати на себе управління і не говорити, що робити.
3. Працюйте з конфліктом разом.
Прислухайтеся до поглядів підлітка та намагайтеся спокійно розбиратися в конфлікті. Пам’ятайте: стрес відчувають усі!
Ніколи не обговорюйте певне питання, коли ви відчуваєте злість. Відійдіть, зробіть вдих і заспокойтеся – ви можете поговорити зі своїм підлітком пізніше.
Уникайте боротьби за владу. Підлітки можуть намагатися взяти усе під свій контроль через те, що світ здається непередбачуваним, а варіанти – обмеженими. Хоч як це складно в такий момент, співчувайте їхному прагненню тримати все під контролем, коли їм не по собі, а не намагайтеся дати їм відсіч або перемогти їх.
Будьте чесними та відвертими з підлітками: ви можете дати їм зрозуміти, що ви також переживаєте додатковий стрес. Покажіть їм, як ви справляєтеся зі своїми важкими почуттями. Це може допомогти їм зрозуміти, що ті почуття, які вони переживають, – це нормально.
Коли виникає конфлікт, знайдіть трохи часу, щоб подумати, як ви та ваш підліток можете його розв’язати. Ви можете обговорити ці думки зі своїм підлітком, щоб він побачив, як ви опрацьовуєте ідеї.
4. Подбайте про себе.
Ті, хто піклується про дітей, мають багато з чим працювати. Вам також потрібно потурбуватися про це й підтримати себе. Демонстрація турботи про себе також є дієвим способом навчання для вашого підлітка.
Не зволікайте зі звертанням по допомогу до інших, якщо ви відчуваєте себе пригніченими. Почуватися так – цілком нормально. Знайдіть члена сім’ї або когось, з ким можна поговорити.
Виділіть час для себе. Спробуйте знайти декількох людей, з якими ви можете поділитися почуттями та переживаннями. Щодня виділяйте трохи часу на спілкування з ними, щоб поговорити про свої почуття.
Виділіть собі день, щоб зайнятися справами, які допомагають вам долати стрес та керувати ним. Незалежно від того, насичений ваш день чи вільний, ми знаємо, що час для догляду за собою є важливим для нашого добробуту. Робити те, що вам подобається, або просто кілька хвилин відпочити – це те, що може допомогти вам почуватися розслабленими та енергійними.
Спробуйте різні позитивні стратегії подолання стресу, які вам підходять. Наприклад: фізичні вправи, розмови з друзями, складання списків справ або планів на майбутнє, підтримання рутини та розпорядку дня, роздуми про те, за що ви вдячні або чим пишаєтеся, і заняття, які вам подобаються, такі як музика, мистецтво, танці або ведення щоденника. Джерело інформації









































Коментарі
Дописати коментар