Пізнавальні та творчі здібності

 Добрий день!


Тема заняття: "Пізнавальні та творчі здібності". Успішність оволодіння тією чи іншою професією, ефективність трудової діяльності великою мірою залежать від здібностей.
   Здібності — це індивідуально-психологічні особливості людини, які забезпечують успішне оволодіння знаннями, навичками, вміннями та ефективну їх реалізацію в трудовій діяльності. Виявляючись в оволодінні знаннями, навичками і вміннями, здібності, проте, до них не зводяться. Вони виступають лише як можливість розвитку цих необхідних компонентів діяльності і характеризуються динамікою оволодіння останніми — швидкістю, легкістю, глибиною, міцністю. 
Здібності — це властивості функціональних систем, які реалізують пізнавальні і психомоторні процеси, відзначаються індивідуальною мірою розвитку і виявляються в успішності та своєрідності виконання діяльності.
Виділяють два рівні здібностей:
— репродуктивний, який забезпечує успішне засвоєння готових знань, оволодіння трудовими навичками як способами виконання трудових операцій і процесів;
— творчий, який забезпечує створення нового, оригінального.
   Репродуктивні і творчі здібності взаємопов’язані і виявляються на різних етапах розвитку. Основним критерієм оцінки здібностей людини в тій чи іншій сфері професійної діяльності є відношення результатів праці до зусиль, затрачених на їх досягнення.
   Отже, можна говорити про потенційні здібності людини до певної діяльності, які можуть бути виявлені порівнянням її властивостей з вимогами діяльності, і актуальні здібності, які вже виявилися в процесі виконання відповідної діяльності. Високий рівень розвитку здібностей називають талантом. Талант — це таке поєднання здібностей, яке дає людині можливість успішно, самостійно, оригінально виконувати складну трудову діяльність. Як і здібності, він є лише можливістю формування високої професійної майстерності і досягнення значних успіхів у творчості. Реалізація його залежить від конкретних умов, вольових якостей працівника і натхнення у праці. Натхнення супроводжується величезною зосередженістю уваги, мобілізацією пам’яті, уяви, мислення при розв’язанні складних завдань.
Здібності – індивідуальні риси особистості, які дають змогу за різних умов успішно опанувати певну діяльність, розв’язати завдання, проблеми; характерні для кожної людини.
Творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю.
Існує думка, що творчі здібності є вродженими й не підлягають вихованню. Більшість із нас часто відчуває розчарування від наявності у своєму мисленні блокуючих перешкод до творчості у вирішенні завдань – особливо коли необхідно засвоїти дещо нове. Зникає впевненість у собі. Навіть якщо виникла творча думка, все одно не дає спокою страх бути незрозумілим, в результаті чого ідеї не впроваджуватимуться в життя, а з часом і зникають.
       У дорослому житті люди стримують свою творчу уяву, в них зникає бажання експериментувати й досліджувати. Таким чином, не можна реалізувати свій творчий потенціал та подолати перешкоди на шляху до творчості. Це зовсім не означає, що дорослим не вистачає здібностей, просто вони мало використовують свій творчий потенціал. Чим доросліша людина, тим більше знижується рівень її творчих здібностей.
Джордана Айана пропонує 10 стратегій, спрямованих на творче вирішення завдань, пов’язаних із сім’єю , навчанням, роботою, захопленнями:
1.Підтримувати зв’язки з іншими людьми.
2. Створити навколо себе збагачене життєве середовище.
3. Виходити  зі свого «футляра» - подорожувати.
4. Розважатися, жартувати.
5. Розширювати свій світогляд – читати.
6.Наближатися до мистецтва.
7. Дати волю своїй альтернативній свідомості.
8.Зазирнути вглиб своєї душі.
Творчі особистості наділені такими якостями: творча уява, фантазія, оригінальність, швидкість та гнучкість мислення.
На думку М.Ф.Біляєва, І.М.Цвєткова, Г.І.Щукіної пізнавальний інтерес у своєму розвитку проходить такі стадії: цікавість, допитливість, теоретичний інтерес.
Цікавість – елементарна стадія вибіркового ставлення, що обумовлена тільки зовнішніми, скоріше обставинами несподіваного характеру, що привертають увагу людини і є початковим поштовхом у виявленні пізнавального інтересу.
Теоретичний інтерес
– пов'язаний як із прагненням до пізнання складних теоретичних питань і проблем конкретної науки, так і з використанням їх як інструменту пізнання. Цей ступінь активного впливу людини на світ, на його перебудову, що безпосередньо пов'язаний із світоглядом людини, з її переконаннями в силі і можливостях науки. Цей ступінь характеризує не тільки пізнавальний початок в структурі особистості, а й людину як діяча, суб’єкта, особистість.
А що ж таке допитливість? У педагогічному словнику допитливість визначається як риса характеру особистості, що проявляється у прагненні до широти та глибини знань про навколишній світ та саму себе. Із психологічної точки зору, допитливість – риса характеру особистості, яка виявляється у постійному прагненні людини до глибшого розуміння суті подій і явищ навколишнього світу. Допитливість є необхідною умовою інтелектуального розвитку людини, успішного навчання, свідомого професійного вибору. Якщо для дитини дошкільного віку – це вікова особливість розвитку, то у дітей молодшого шкільного віку формується в процесі навчання шляхом пробудження інтересу до різних навчальних предметів і видів людської діяльності. 
Психологи розглядають допитливість як:
  •     один з рівнів розвитку пізнавальних почуттів;
  •     пізнавальну потребу, яка є внутрішнім джерелом пізнавальної активності індивіда (зовнішніми джерелами є потреби соціального характеру).
     Фантазування, візуалізація, розвинена уява - це вміння бачити у кожному предметі, явищі, діянні своє ставлення до навколишнього світу, вміння створювати навколо себе красу, передбачити наслідки того, що буде після певної дії чи вчинку. Але, щоб візуалізація була аналізом та творчою дією, необхідно розвивати пізнавальну активність дітей. І це не тільки знання, які отримує учень від педагогів, батьків, дорослих, цілеспрямовано вивчаючи певні предмети. Насамперед, це пізнання світу, розуміння його. Тобто вміння пізнати суть предмета, дії, обставини, вміння дивитися та бачити, слухати та чути, торкатися та відчувати дотик, відчувати смак, розрізняти запах.
☝Висновок: ці якості притаманні кожному із вас. Головне розвивати їх.

               Корисні поради щодо розвитку творчих здібностей у себе:
Щоденна ходьба
Коли людина здійснює рухи, її розум більш креативний. Американські вчені порівняли людей, які сиділи у офісі, ходили на вулиці і у залі на біговій доріжці. Усі вони отримали завдання вирішити однакові творчі вправи. Згідно з дослідженням, з ними на 60 % краще впоралися ті, хто виконував їх під час ходьби, незалежно від місця.
Обмеження для завдання
Така дія підвищує творчий потенціал, змушує розум видавати креативні ідеї. Виклик собі має несподівані, цікаві результати.
Розслаблення
Приведення тіла і розуму у стан релаксації вивільняє енергію для творчості. Діафрагмальне дихання, масаж, медитації, заняття йогою покращують увагу, стимулюють розумові процеси. Розслаблення знімає стрес, допомагає пошуку цікавих рішень.
Співпраця
Іноді людина, що займається творчістю на самоті, заходить у глухий кут. Щоб з нього вийти, необхідно відшукати людей, які поділяють інтереси. Така спільнота допомагає критикувати, заохочувати один одного, знаходити ідеї для спільних проєктів.
Сон
Науці відомі випадки, коли нічний відпочинок допоміг знайти рішення творчих проблем, зробити відкриття. Під час швидкої фази сну мозок відтворює спогади, витягує з них закономірності. Під час глибокої стадії, без сновидінь, він встановлює зв'язки між отриманою інформацією. Психологи рекомендують переспати зі складною творчою проблемою. Не виключено, що після пробудження виникне готове рішення.
Час генія
Це період, протягом якого необхідно перемикнутися на інший цікавий проєкт, що подобається. Використовувані під час роботи навички, ідеї стануть у нагоді під час повернення до відкладеної задачі і її просування.
Записи
Бажано завжди мати під рукою блокнот або зошит. У нього необхідно записувати питання, які виникають протягом дня, вирази, ідеї, коментарі. Вони можуть стосуватися будь-якої теми. Це буде поштовхом для створення цікавих, творчих проєктів. Джерело інформації

Що таке здібності особистості?
     Здібності особистості − це вроджені та набуті здатності людини до певного типу діяльності, які зазвичай проявляються в її здатності досягати успіху у певній сфері життя.
Здібності можуть бути різноманітними – від здібності до розв’язування складних математичних задач до здібності до мистецтва чи спорту.
Здібності особистості включають:
  • когнітивні (наприклад, інтелектуальні та пізнавальні здібності),
  • соціальні та емоційні (наприклад, здібність до співпраці, спілкування, міжособистісних стосунків та емпатії).
Крім того, здібності особистості можуть бути сильні або слабкі, тобто деякі люди можуть мати здібності до одних видів діяльності, а інші − до інших.
Як здібності розвиваються?
        Здібності можуть бути вродженими або розвиватися протягом життя.
Наприклад, деякі діти можуть бути народжені з природним талантом до музики, танців чи мистецтва, тоді як інші можуть розвивати свої здібності у процесі навчання та тренування.
Крім того, здібності можуть бути розвинені через досвід та практику.
Це означає, що відданість певній справі та відповідний тренінг можуть допомогти покращити ваші здібності. Як правило, більшість здібностей розвивається в процесі роботи з професійним тренером або вчителем, який допомагає вам зрозуміти ваш потенціал та спрямовує вас на шлях досягнення вашої мети. Крім того, розвиток здібностей може бути підтриманий тим, що ми стикаємось з новими викликами та задачами. Наприклад, якщо ви ніколи не говорили публічно, виступ на сцені перед великою аудиторією може бути викликом, який допоможе розвивати ваші здібності у галузі ораторського мистецтва.
Чому здібності важливі?
      Здібності важливі для нашого розвитку та успіху. Вони допомагають нам зрозуміти наш потенціал та покращити наші результати в тих сферах, які ми обираємо.
Важливо виявляти та розвивати наші здібності, оскільки це допомагає нам:
Розвиватись: розвиток здібностей допомагає нам розширювати свій потенціал та можливості.
Досягати цілей: наші здібності можуть допомогти нам досягнути наших цілей у різних сферах життя, таких як робота, навчання, спорт чи мистецтво.
Підвищувати самооцінку: розвиток здібностей допомагає нам почуватись впевнено та успішно, що може підвищити нашу самооцінку та впливати на наше загальне благополуччя та задоволеність життям.
Знайти своє місце у світі: наші здібності можуть допомогти нам знайти своє місце у житті та здійснювати діяльність, яка приносить задоволення та задоволення від життя.
      Крім того, здібності також важливі для нашої суспільної та економічної продуктивності.
Люди з розвинутими здібностями можуть допомогти в інноваціях та розвитку, що покращує якість життя всього суспільства. Здібні люди також можуть досягати більшого успіху в роботі та інших сферах, що допомагає підвищити їхній дохід та економічний статус.
Як виявити свої здібності?
     Щоб виявити свої здібності, вам потрібно звернути увагу на свої природні таланти та інтереси.
Ось кілька питань, які можуть допомогти вам зрозуміти, які здібності у вас є:
  • Які види діяльності вам подобаються?
  • Які дії та завдання вам легко даються?
  • Що ви робите у своєму вільному часі?
  • Які хобі та інтереси у вас є?
  • Які предмети ви найбільш успішно вивчали в школі або університеті?
  • Які типи завдань та проблем вам подобаються вирішувати?
  • Які речі ви зазвичай робите краще, ніж інші?
Важливо знайти свої здібності та розвивати їх, але також важливо пам’ятати, що не всі здібності мають бути розвинені до повної міри.
Важливо зосередитись на тих здібностях, які вам подобаються та які ви вважаєте важливими для свого життя та кар’єри.
Як розвивати свої здібності?
Розвиток своїх здібностей є ключовим елементом в досягненні успіху в житті.
Ось кілька порад, які можуть допомогти вам розвивати свої здібності:
Вивчайте нові речі: знання та вміння − це основа розвитку здібностей. Постійно навчайтеся новому, читайте книги, дивіться відеоуроки та курси, відвідуйте тренінги та семінари, що допоможуть вам розвивати ваші здібності.
Практикуйте: навіть якщо ви маєте природний талант в якійсь галузі, це не означає, що ви не повинні практикувати. Регулярна практика допоможе вам розвивати ваші здібності та досягати кращих результатів.
Шукайте ментора: ментор може бути надзвичайно корисним для вас в розвитку вашої кар’єри та здібностей. Вони можуть допомогти вам знайти правильний шлях до вашої мети та поділитися з вами своїм досвідом.
Робіть помилки: помилки − це нормально в процесі розвитку.
Вони допомагають вам зрозуміти, що ви можна зробити краще та як вдосконалювати свої навички та здібності. Знайомтеся з людьми: спілкуйтеся з людьми, які працюють в тій галузі, де ви бажаєте розвиватися. Вони можуть надати вам корисні поради та допомогти знайти можливості для розвитку.
Підсумки
       Здібності особистості грають важливу роль у формуванні успіху та задоволенні в житті.
Кожна людина має свої природні здібності, які вона може розвивати та використовувати для досягнення своїх цілей.
Важливо знати свої здібності та зосередитися на них, щоб ви могли досягнути успіху та досягнути своїх мет. Наприкінці варто було б зауважити, що здібності можна розвивати протягом життя. Незалежно від того, на якому етапі життя ви перебуваєте, ви можете почати розвивати свої здібності, щоб досягти більш високих результатів у роботі та задоволенні в житті. Здібності не тільки допомагають вам стати кращим у своїй професії, але й розширюють ваші можливості та роблять ваше життя цікавішим та насиченішим. Джерело інформації
Не бійтеся відкривати нові горизонти та розвивати свої здібності − це одна з найкращих інвестицій у ваше життя!
😊Пропоную невеличкий тест на кмітливість.
Тест на кмітливість
1. Яке хлоп'яче ім'я можно однаково читати з обох боків, вперед і назворот?
2. Що спершу треба зробити, лягаючи спати?
3. У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов мельник з котом, скільки тепер стало ніг.
4. В яку бочку не можна налити води?
5. Серед горба осел, з одногу боку горба вогонь горить, з другого ліс густий, з третього глибоке озеро. Лісом піти - осел роги поламає, вогнем - згорить, через озеро - не вміє плавати, утопиться. Куди ослові пройти?
6. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син.
7. Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблука і поділились. Кожній дісталось по одному. Як так вийшло?
8. Хто найчастіше оглядається?
9. Що стоїть посередині Полтави?
10. Якщо машина їде, яке в неї колесо не крутиться?
11. Де вода стоїть стовпом?
12.Складіть віршика з шести літер.
13. Чоловік їде у вагоні і йому сниться, що він сидить на підлозі, а дошки летять у безодню. Чоловік лишився на одній дошці, що йому треба зробити, аби не впасти.
14. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг?
15. Хто показує кожному його обличчя, бо не має власного?
16. На небі одна, на землі немає, у баби дві, у дівки нема.
17. Без чого хату не можна збудувати?
18. Коли ми дивимось на цифру "два", а кажемо "десять"?



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

2 березня - Всесвітній день психічного здоров’я підлітків.

До уваги школярів, дошкільнят та їх батьків!

План заходів до тижня ПСИХОЛОГІЇ 21.04.25 - 25.04.25р.