Здоровий спосіб життя. Соціальне здоров'я.
Доброго ранку!
Усі три аспекти здоров'я людини — фізичний, психологічний і соціальний важливо зберігати у рівновазі і дбати про їх благополуччя. Люди – соціальні істоти, тому соціальна ізоляція є шкідливою. Спілкуватися з друзями, сім'єю, колегами, однодумцями дуже корисно. Бо ми – істоти, які прагнуть до знання й цікавляться всім, що відбувається навколо. Обмінюватися думками, підтримувати один одного – все це допомагає нашому кращому функціонуванню, дозволяє відчувати себе в тонусі й зберігати життєві сили. Під час привітання, рукостискання, обіймів, поцілунків виділяється гормон окситоцин, який викликає почуття задоволення, знижує тривогу і страх та підвищує рівень довіри.
Розглянемо з Вами останню складову здоров'я - це поняття Соціального здоров’я особистості та учнів.
Соціальне здоров’я особистості :
- здатність особистості до доброзичливих та безконфліктних взаємовідносин з близьким та далеким оточенням;
- соціальне здоров’я особистості базується на безконфліктних взаємовідносинах індивіда із суспільством, колективом, окремими суб’єктами (М.Гриньова);
- ступінь комфортності людини в соціальному оточенні (Т.Соколова);
- функціонування особистості як повноправного члена суспільства, її безконфліктну взаємодію з навколишнім світом, доброзичливі взаємини у колективі однолітків, у сім’ї, суспільстві (С.Свириденко);
- показник культури спілкування особистості, багатоаспектний і поліфункціональний чинник здорового способу життя, який є провідною ланкою в міжособистісних стосунках: особистості із суспільством, підлітка з батьками, підлітка з оточенням (Л.Горяна ).
Соціальне здоров’я школяра :
соціальне здоров’я учнів молодших класів пов’язане з поняттям шкільної зрілості, останнє відображає діалектику фізичного, психічного та соціального онтогенезу школяра (О.Рагимова).
- сформованість у школяра громадянської відповідальності,
- позитивно спрямовану комунікативність,
- доброзичливість у ставленні до близького і далекого оточення,
- здатність до самоактуалізації у колективі,
- наявність правової свідомості та законослухняності,
- активність і ініціативність у дотриманні вимог здорового способу життя,
- спрямування до самовиховання (С.Кириленко ).
Показниками соціального здоров’я молодшого школяра будуть:
- адаптованість до соціального середовища, що проявляється в гармонійних взаємовідносинах дитини з сім’єю, шкільним колективом, однолітками;
- соціальна направленість особистості дитини, яка проявляється в прагненні зайняти певне місце в суспільстві, колективі;
- усвідомлення дитиною свого соціального «Я», яке проявляється в здатності розуміти самого себе і свого місця в оточуючому світі;
- сформованість внутрішньої позиції дитини, яка проявляється в позитивному ставленні до навчання, прояву особливого інтересу до нових знань, перевага колективних занять над індивідуальними.
Соціальне здоров’я підлітка :
- стан особистості, що формується, який визначається гармонійними взаємовідносинами її з однолітками, іншими людьми, соціумом, суспільством, культурою, які сприяють його ефективному розвитку, а також позитивному впливу, який активна особистість підлітка спрямовує на однолітків, інших людей, соціум, суспільство і культуру в цілому (Е.Піднебесна).
- складна інтегрована особистісна якість, сутність якої утворюють структурні компоненти, формування яких зумовлює готовність учня до всебічної реалізації себе в суспільному житті, спроможність до взаємодії з мікро-, мезо- та макросередовищем, наявність соціальної та правової відповідальності, а також спрямованість на розкриття власного потенціалу в різних сферах соціального середовища (В.Бабич).
Сучасний підліток відчуває значний вплив однолітків, навчання, інформаційного та шкільного середовища. Характерними є проблеми дезадаптації, конфлікти та залежності.
Показниками соціального здоров’я старших підлітків є:
- соціальна активність,
- готовність до саморозвитку,
- креативність,
- соціальна направленість,
- усвідомлення соціальної значущості своєї діяльності.
Життєві навички, що сприяють соціальному здоров'ю:
- Навички ефективного спілкування (уміння слухати, висловлювати свої думки, просити про послугу чи допомогу; відкрито виражати почуття; адекватно реагувати на критику).
- Навички співчуття (розуміти інших, допомагати та підтримувати).
- Навички нейтралізації конфліктів (конфлікти поглядів на основі толерантності, а конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів).
- Навички поведінки в умовах тиску, погроз (упевнено триматись своєї позиції, уникати небезпечних ситуацій і адекватно діяти у разі загрози насилля).
- Навички спільної діяльності та співробітництва (уміння бути «членом команди»; визнавати внесок інших у спільну роботу; адекватно оцінювати свої здібності та внесок у діяльність).
- кожного тижня спілкуйтеся хоча б з 5-а людьми;
- вистроюйте гарні відносини с сусідами;
- дзвоніть близьким і друзям;
- станьте "опорою" для тих кому важче;
- побудуйте дружні стосунки мінімум з 3-а людьми;
- спробуйте себе у колективних заняттях;
- знаходіть нові захоплення.
Поради батькам щодо забезпечення соціального здоров'я дитини:
Батьки мають пам'ятати, що простежується цілком природна закономірність: упевненість дитини в собі і своєму майбутньому, її соціальне благополуччя значною мірою залежать від того, наскільки родина зможе забезпечити їй гідне життя. Тому кожна сім'я, незважаючи на соціальний статус, має створити оптимальні умови для формування, збереження і зміцнення здоров'я дитини.
Залежність здоров'я від соціальних умов очевидна. Ось чому нині так актуалізується проблема відповідального батьківства, планування сім'ї, готовності виконувати материнські й батьківські обов'язки. Якщо людина живе за межею бідності, у поганих побутових умовах, дуже важко говорити про належний рівень її здоров'я, а тим більше про здоров'я її дитини.
Престижність здорового способу життя в сучасному світі постійно зростає: стало модним грати в теніс, займатися аеробікою, плаванням, відвідувати тренажерні зали, обладнувати спортивні куточки вдома, приймати вітаміни й харчові добавки, стежити за своєю вагою. Але це все потребує значних коштів, і тому не кожен може собі дозволити такі форми підтримання себе в тонусі. Проте є й інші варіанти, які не потребують матеріальних затрат, головне — усвідомлення важливості збереження власного здоров'я і бажання цим займатися.
Забезпечення соціального здоров'я у сім'ї можливе при постійному пізнанні батьками своєї дитини, розумінні її особливостей, потреб, бажань і спрямованості. У розвитку дитини визначають кілька важливих етапів, які характеризуються яскравими психічними й соціальними новоутвореннями та свідчать про її потенційні можливості. Небайдужі батьки враховують особливості кожного вікового періоду розвитку своєї дитини й відповідно дбають про її соціальне здоров'я.
Отже, ми переконуємося, що роль сім'ї у формуванні соціально здорової особистості, забезпеченні її соціальної комфортності досить вагома. Ті основи соціально значущих ціннісних орієнтирів, що дитина отримує в сім'ї, стануть підґрунтям її соціальної позиції в майбутньому.
Соціальне благополуччя дитини починає формуватися з моменту прийняття батьками рішення про її народження.
Пропоную вам пройти тестування та перевірити свій стан за посиланням: https://www.samopomi.ch/get-tested . Хочу нагадати, що стандартизовані тести є лише орієнтовними й їхні результати не мають слугувати основою постановлення діагнозу. Тестування може правити за допоміжний інструмент для оцінки Вашої поточної ситуації.
Вченими доведено, що навіть якщо просто розповісти іншим про свої почуття, може стати набагато легше.
Як би там не було, соціальне здоров'я кожної людини – це важливий момент життя, на який ніколи не можна закривати очі.
Коментарі
Дописати коментар