Як адаптувати дитину до нового навчального року: поради психологів
Доброго ранку!
Ось і розпочався для батьків та дітей новий етап життя. Точніше, для когось він буде зовсім новим, а для когось трохи забутим старим. У будь-якому разі як для першокласників, так і для тих, хто вже не перший рік у школі, початок нового навчального року може бути стресовим.
Тому пропоную Вам поради психологів "Як адаптувати дитину до школи".
- Знадобляться певний час і режим, щоб налагодити процес відвідування школи. Для початку важливо прислухатися до дитини. Сприймайте серйозно її побоювання та обговорюйте переживання. Молодших дітей можна попросити намалювати комікс про школу або розіграти з ними про це сценку.
- Проговоріть з дитиною всі шкільні правила, і якщо її щось непокоїть — обговоріть це з класним керівником.
- Не панікуйте та залишайтеся спокійними, бо діти дуже легко зчитують усі емоції батьків.
- Дотримуйтесь певного графіка, щоб дитина звикла до нього.
- Розказуйте дитині, як цікаво та захопливо може бути у школі: про те, як вона може класно провести час із друзями та вчителями, а також буде не тільки навчатись, а й розважатись.
- Якщо дитина хвилюється і ви навіть бачите ознаки стресу, то скажіть, що школа та батьки роблять все для того, щоб їй було комфортно та безпечно проходити навчальний процес.
- Медіагігієна. Слідкуйте за тим, яку інформацію отримує дитина, бо у неї може бути дуже багато різних джерел, в тому числі неправдивих. Важливо вчити дитину перевіряти знайдену інформацію, аналізувати її, шукати різні, перевірені джерела.
- Зосередьте увагу дитини на допомозі. Поясніть, що люди допомагають одне одному, проявляють турботу. І якщо нікого з близьких не буде поруч, по допомогу можна звернутися до вчителів.
- Спостерігайте за психологічним станом дитини й час від часу ставте їй наступні запитання: "Як ти почуваєшся?", "Як у тебе справи?", "Що в тебе нового?", "Як справи у твоїх друга/подруги?".
- Не забувайте подбати про себе. Також обмежте читання новин і зосередьтеся на якомусь важливому для себе завданні. Діти відчувають ваш настрій та стан, тому краще показуйте, чи можете ви впоратися з різними складними ситуаціями.
Зокрема:
- поступово повертати дітей у робочий режим: кожен день будити школяра на 10-15 хвилин раніше, доки не досягнете бажаного часу прокидання;
- сформувати шкільний гардероб: обговорити уподобання дитини, оцінити одяг і взуття та організувати їх у шафі;
- підготувати робоче місце для дитини;
- зібрати необхідні предмети для портфеля, враховуючи можливу потребу в речах із валізки безпеки (контакти близьких, ліки, заспокійливі речі тощо);
- організувати зустріч (онлайн або фізичну) з майбутніми однокласниками та вчителем і доповнити її цікавими активностями, які сприятимуть створенню дружньої атмосфери;
- навчити дитину навичок самообслуговування;
- допомогти дитині вивчити дорогу до школи: створити мапу та пройтися цим шляхом із дитиною кілька разів;
- домовитися з дитиною, що вона буде їсти на сніданок, що покласти їй із собою в ланчбокс, обговорити правила етикету під час їди;
- якщо клас інклюзивний, дитині необхідно розповісти, як коректно поводитися з однокласниками з інвалідністю чи труднощами розвитку та пояснити, що всі люди різні;
- поговорити з дитиною про булінг.
- проговорити з дітьми дії під час повітряної тривоги та завантажити додаток, який сповіщатиме про її початок;
- розповісти дитині про нормальність відчуття страху та навчити прийомів подолання панічних атак;
- за потреби звернутися до лікаря чи психолога;
- поговорити з учителем щодо створення позитивної атмосфери для дитини в класі;
- поставитися з розумінням до “літнього відкату” та впливу стресу від війни на пам’ять дитини;
- створити умови для забезпечення якісного сну та режиму дня;
- поставитися з розумінням до виявів дитиною негативних емоцій і агресії;
- використовувати ігри та вправи для позитивного вирішення конфліктів;
- приділити увагу стосункам з дитиною та близькості в родині.
Ті, хто поєднує в уяві школу з чимось бажаним, мають більше мотивації до навчання.
Саме тому приємні дрібнички та омріяні шкільні приладдя надихнуть дитину та вона почне міркувати про те, що доброго чекає її з вересня.
- Поставте разом велику шкільну ціль
Дітям важливо розуміти свою мету та бачити, чи вони до неї просуваються.
Запитайте доньку чи сина, чого він чи вона хоче досягнути впродовж першого семестру.
Важливо, аби це було привабливим для самої дитини та вона хотіла включатися в процес досягнення. Це може стосуватися навчання або комунікації з однолітками, вивчення мови чи спортивних тренувань.
Розпитайте, як часто дитина буде відслідковувати свої успіхи та за якими критеріями.
Підкажіть їй, що ціль можна поділити на тижневі кроки: вивчити десять слів з німецької мови впродовж тижня, тоді через місяць таких слів стане сорок.
Для позначення тижневих успіхів підійде власноруч створений плакат чи мапа успіхів, яка висітиме в дитячій кімнаті, а робити перші кроки до цілі можна вже зараз.
- Розпитайте про те, що запам’яталося з попереднього навчального року
Це в позитивній формі поверне дитині відчуття приналежності до свого класу та навчання.
Завдяки підбиттю підсумків та пригадуванню радісних моментів дитина починає чекати на нові зустрічі, цікаві екскурсії та предмети. А така установка суттєво знижує тривогу перед черговим роком в школі.
- Розкажіть про щоденник радості
Коли звичний режим змінюється, дуже легко скотитися до незадоволення та згадувати, як літом було гарно, а зараз – так тяжко: треба рано прокидатися, вчити уроки та допомагати по дому.
Для цього варто переключити увагу дитини на те позитивне, що трапилося сьогодні.
Розкажіть про щоденник радості, де дитина записує принаймні дві речі щодня, які їй сподобалися, викликали усмішку чи запам’яталися.
З часом вона самостійно шукатиме причини для радості та підтримуватиме себе ними в нелегкі дні.
Психологиня Лариса Козир пояснила, як у цей емоційно напружений час підготуватися до нового навчального року з найменшими наслідками для психічного стану:
- Планувати навіть маленькі кроки й піклуватися про власний психо-емоційний стан. Намагайтеся додатково приділяти увагу та вкладатися у власні психологічні ресурси. Планування та дотримання цих планів знижує тривогу, але вони мають бути реалістичними. Також пам’ятайте, що одним із способів запобігання вигоранню та виснаженню може боти використання ритуалів, це дає відчуття постійності та безпеки.
- І батьки, й вчителі, і діти живуть в умовах очікування "кращих часів", та важливо жити вже зараз, усвідомлювати власні можливості й обмеження.
- В умовах кризи та стресу дуже важливо усвідомлювати власні очікування, наскільки вони відповідають доступним можливостям та обмеженням. Важливо створити атмосферу, за допомогою якої буде можливість виконувати поставлені завдання.
- Увага до якості соціальних контактів дуже важлива. Звертайте увагу, які емоції та почуття вам та вашим дітям приносить спілкування з тими чи іншими людьми, чи є можливість змінювати оточення та якість спілкування.
- Щоб мати гарний рівень психологічної стійкості, потрібно вибудовувати, планувати та підтримувати власний психічний стан кожного дня. Маленька дія з 3 сфер особливої уваги - фізичного (сон, їжа, режим дня, приємна діяльність), психічного (регулювання емоцій) та духовного (віра, підтримка цінностей та самоцінності) станів - повинна бути запланована в кожному дні.
Пам'ятайте, що під час повернення до школи дитині потрібна ваша підтримка, а також довірливі стосунки з вчителями.
БАЖАЮ ВСІМ ПЛІДНОГО НАВЧАЛЬНОГО РОКУ ТА ЛЕГКОЇ АДАПТАЦІЇ
Коментарі
Дописати коментар