Успішне спілкування-успішне майбутнє. Я серед людей: навички ефективної комунікації.
Добрий день!
Тема заняття:
"Успішне спілкування-успішне майбутнє. Я серед людей: навички ефективної комунікації."
"Для успіху в житті вміння спілкуватися з людьми набагато важливіше за наявність таланту"
Джон Леббок, британський енциклопедист, політик
Спілкування (комунікація) – процес обміну думками, почуттями, враженнями, загалом – повідомленнями.
Уміння ефективно спілкуватися – один із найголовніших чинників успіху в будь-якій сфері сучасного життя. Побудувати кар'єру, завести надійних друзів, влаштувати своє особисте життя, домогтися успіху і визнання неможливо без уміння ефективного спілкування. Комунікативна компетентність є надійним фундаментом здорових міжособистісних стосунків і професійного успіху. Вдосконалення навичок міжособистісного спілкування може відкрити перед людиною нові можливості. Коли ми правильно і точно висловлюємо свої думки, наша позиція стає зрозумілою іншим людям. Тому, ймовірніше, що нам вдається досягти взаєморозуміння.
Комунікація виконує кілька важливих функцій для життя людей, зокрема, такі:
- Задоволення потреби у спілкуванні. Всі люди – соціальні істоти. Ми маємо потребу в інших людях так само, як у їжі, воді, даху над головою. Двоє людей можуть годинами обговорювати різні дрібниці, про які з часом навіть не згадають. Вони просто задовольняли базову потребу в людському спілкуванні.
- Уточнення уявлення про себе. За допомогою комунікації ми дізнаємося, якими ми є та як люди реагують на нашу поведінку.
- Демонстрування поваги до іншого. Зустрівши знайому людину, ми говоримо: «Як справи?», «Що нового?», «Привіт!» тощо. В такий спосіб ми показуємо, що вирізняємо цю людину з-поміж інших, тобто демонструємо повагу. Якщо нічого не говорити – ризикуємо заслужити репутацію зверхньої і нетактовної людини.
- Розбудова стосунків. Через спілкування ми не тільки знайомимося з іншими людьми, а і, що найважливіше, встановлюємо стосунки, які можуть розвиватись і поглиблюватись, або псуватись і заморожуватись.
- Обмін інформацією. Частину інформації ми отримуємо через спостереження, читання, перегляд телевізора. Іншу частину – через пряме спілкування з людьми. Коли ми вирішуємо, що вдягнути або за кого голосувати на виборах, ми радимося з навколишніми. У таких випадках відбувається обмін повідомленнями, що включає передачу й отримання інформації.
- Вплив на інших. Навряд чи знайдеться хоча б один день, коли б ми не спробували вплинути на чиюсь поведінку – переконати друзів сходити в конкретний ресторан, змусити чоловіка кинути палити або умовити викладача поставити вам кращу оцінку.
- Вербальна комунікація – процес двостороннього мовного обміну інформацією. Мова – це сукупність слів і систем для їх використання, загальних для людей одного і того самого мовного співтовариства.
- Невербальна комунікація – обмін невербальними сигналами, що супроводжують мовні повідомлення. Зазвичай невербальні сигнали (засоби) однаково інтерпретуються в цій культурі або цьому мовному співтоваристві.
- Спілкування неможливе без встановлення контакту зі співрозмовником. Для цього продемонструйте співрозмовникові зацікавленість і готовність до розмови виразом обличчя і положенням тіла.
- Слухайте активно: подавайте співрозмовникові сигнали, що ви слухаєте його уважно і намагаєтеся зрозуміти. Для цього час від часу повторюйте своїми словами найбільш важливі висловлювання співрозмовника. Робіть це з позитивною або питальною інтонацією, робіть короткі зауваження на кшталт: «так, розумію», «точно», «цікаво», «чудово».
- Будьте спостережливими, уважно стежте за емоціями, настроєм співрозмовника.
- Не перебивайте співрозмовника, дайте йому можливість висловити свою думку до кінця. Саме думку, а не фразу чи пропозицію.
- Щоб співрозмовник правильно зрозумів вашу основну думку, не захоплюйтеся загальними словами або занадто довгими фразами. Що конкретніше буде висловлена ідея, то простіше іншій людині зрозуміти її.
- Говоріть достатньо голосно і чітко (це додає вашій мові впевненості).
- Під час розмови підтримуйте зоровий контакт зі співрозмовником, використовуйте адекватні невербальні сигнали, які можуть сказати співрозмовникові більше, ніж слова (жести, рухи, вираз обличчя, міміку тощо).
- намагайтесь спокійно реагувати на випади співрозмовника;
- поважайте думку іншої людини;
- знаходьте компроміс у проблемній ситуації.
- визначте те, що ви найбільше в собі цінуєте;
- діліться своїм досвідом під час розмови;
- не бійтеся показати співрозмовникам свої недоліки.
- тренуйте свій емоційний інтелект намагаючись помічати невербальні сигнали від інших;
- прагніть зрозуміти значення виражених емоцій (хвилювання, гнів, смуток).
- використовуйте ефект дзеркала під час розмови, проте не часто;
- зверніть увагу як на це реагує ваш співрозмовник.
- майте в запасі декілька тем для такої розмови;
- залишайтеся собою, навіть коли розмова недовготривала.
- уникайте жаргонізмів та лайливих слів;
- чим більше ви знайомі з темою розмови, тим впевненішими себе почуваєте;
- слухачам буде цікаво, якщо вам самим цікаво розповідати.
Як стати зацікавленим слухачем
- Повністю зосередьтеся на співрозмовнику. Ви не зможете зацікавлено слухати, якщо постійно перевірятимете телефон або думатимете про щось інше. Вам потрібно залишатися зосередженим на тому, що відбувається в даний момент, щоб вловити тонкі нюанси і важливі невербальні сигнали в розмові. Якщо вам важко зосередитися на деяких співрозмовниках, спробуйте повторювати їхні слова подумки – це посилить їхнє повідомлення і допоможе вам залишатися зосередженим.
- Надавайте перевагу правому вуху. Як би дивно це не звучало, але ліва сторона мозку містить основні центри обробки як для розуміння мови, так і для емоцій. Оскільки ліва частина мозку пов’язана з правою стороною тіла, існує думка, що увага до правого вуха може допомогти вам краще розпізнавати емоційні нюанси того, що говорить співрозмовник.3
- Не перебивайте співрозмовника і не намагайтеся перевести розмову на свої проблеми. Уникайте фраз на кшталт: “Якщо ти думаєш, що це погано, дозволь мені розповісти, що сталося зі мною”. Слухати — це не те саме, що чекати своєї черги говорити. Ви не можете зосередитися на тому, що хтось говорить, якщо ви формуєте те, що збираєтеся сказати далі. Часто співрозмовник може прочитати вираз вашого обличчя і зрозуміти, що ви думками десь в іншому місці.
- Показуйте свою зацікавленість у тому, що говорять. Час від часу кивайте, посміхайтеся співрозмовнику і переконайтеся, що ваша поза відкрита і приваблива. Заохочуйте співрозмовника продовжувати невеликими словесними коментарями на кшталт “так” або “ага”.
- Намагайтеся відкинути судження. Для того, щоб ефективно спілкуватися з кимось, вам не обов’язково любити його або погоджуватися з його ідеями, цінностями чи думками. Однак, щоб повністю зрозуміти співрозмовника, вам потрібно відкласти вбік свої судження, утриматися від звинувачень і критики.
- Надавайте зворотній зв’язок. Якщо здається, що ви не розумієте один одного, перефразуйте сказане. “Те, що я чую, це” або “Звучить так, як ви говорите” – чудові способи віддзеркалити сказане. Не повторюйте дослівно те, що сказав спікер – це буде виглядати нещирим або нерозумним. Натомість висловлюйте те, що слова спікера означають для вас. Ставте запитання, щоб прояснити певні моменти: “Що ви маєте на увазі, коли говорите…” або “Це те, що ви мали на увазі?”
- Чуйте емоції, які стоять за словами. Саме високі частоти людської мови передають емоції. Існує думка, що ви можете стати більш налаштованими на ці частоти — а отже, краще розуміти, що насправді говорять інші — тренуючи крихітні м’язи вашого середнього вуха. Ви можете робити це, співаючи, граючи на духовому інструменті або слухаючи певні види високочастотної музики (наприклад, симфонію Моцарта або скрипковий концерт, а не низькочастотний рок, поп-музику чи хіп-хоп)

Коментарі
Дописати коментар