Впевнено крокуємо до 1 класу (поради від вчителів та психологів).
Доброго ранку!
Справа в тому, що у цей період розвитку зрівняти дітей дуже складно. Тому й знайти уніфіковані тести, які точно підтвердять готовність дитини до школи, практично неможливо.
"Оскільки шкільна зрілість, як і взагалі весь розвиток дитини, підкорюється закону нерівномірності (різні сторони особистості та психічні функції, розвиваються асинхронно: коли одні прискорюються в розвитку, інші – уповільнюється), кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої вразливості", – пояснюють психологи.
Однак є загальні навички, які досі залишаються важливими для комфортного і ефективного навчання дитини.
Як зрозуміти, що дитина готова до школи?
Дитина, готова до школи вміє:
- малювати
- користуватися ножицями
- слухати та переказувати оповідання
- уважно переглядати дитячі фільми і виділяти те, що їй сподобалося
- складати пазли та конструктор
Також маркерами, за якими ви можете помітити готовність до школи, є:
- зміна зубів з молочних на постійні
- дитина помічає і правильно розуміє, що відбувається навколо
- охоче грається з дітьми
- прибирає за собою іграшки
Все це дуже загальні рекомендації і якщо якийсь із пунктів не про вашу дитину, це не означає, що вона не готова. Якщо вас не полишають хвилювання щодо готовності до школи, займайтеся розвиваючими заняттями з нею вдома.
Як готувати дитину до школи?
У першому класі дитині не потрібні ніякі додаткові знання – всього навчать та пояснять. Однак це не означає, що майбутнього першокласника не треба готувати до школи. Не варто змушувати читати дитину, якщо вона не хоче, вчити правильно тримати ручку чи завчати напам’ять вірші. Набагато корисніше буде розвивати різноманітні особистісні навички та вміння вчитися. Тому краще:
☝Розвивати мовлення, мислення, пам’ять та уяву.
Грати в "Живе – неживе", "Їстівне – неїстівне", "Знайди предмет за описом", "Ланцюжок слів", тощо. Читати з дитиною, для дитини і для себе – бо ви і є найкращий зразок мовлення та поведінки.
☝Розвивати дрібну моторику.
Розмальовувати картинки, вирізати, складати мозаїку, пазли.
☝Допоможіть дитині осягнути склад числа.
Нема необхідності вчити дитину рахувати до 100 чи й до 20. Краще, аби дитина розуміла, з яких чисел можна скласти число 5, а з яких – 7. Навчіть дитину зворотньому рахунку.
☝Всіляко підтримуйте вільну повноцінну гру дитини.
Психолог Лев Виготський, один з основоположників когнітивної психології, зауважував: чим краще дитина грається, тим краще вона готова до школи.
☝Працюйте з мотивацією до навчання.
Для дитини однаково шкідливо бути як перевантаженою навчанням, так і перебувати у старшій групі не за віком і залишатися в садку ще на рік. Готуйте дитину не так до навчання, як до перебування у школі: нових знайомств, дисципліни. Якщо є можливість, відвідайте разом школу, погуляйте навколо неї, подивіться на класи, відвідайте разом з дитиною туалет – це зменшить страх перед новим. Джерело інформації
Завдання для батьків:
- у ненав’язливий спосіб включати в життя навчальні моменти, наприклад, під час прогулянки в парку роздивлятися квіти, шукати білочку, нехай дитина описує побачене;
- читати дітям казки й просити їх переказати;
- ліпити разом із дітьми вареники з тіста чи грибочки з пластиліну – так розвивається дрібна моторика, а ще можна порівняти, хто і скільки їх зліпив;
- навчити того, що люди можуть бути різними;
- а в школі дітей із радістю чекає вчителька, яка навчить правильно тримати ручку, писати та читати.
- дитина має навчитися доглядати за собою, тобто бути самозарадною (це означає, що вона вміє самостійно користуватися туалетом, сама складає речі в рюкзак, самостійно одягається, розуміє, як поводитися з книжками, зошитами). “До речі, підготовчі курси до школи цьому не вчать. Тому якраз батьки мають створити такі умови, щоб дитина навчилася виконувати певні дії самостійно”, – каже освітянка;
- щоб не було страху залишитися без батьків у новому просторі, можна домовитися із друзями та залишити в них дитину на певний час, водночас вона має знати, що батьки точно за нею прийдуть;
- навчити керувати своїми емоціями. Для цього діти мають знати хоча б одну-дві техніки саморегуляції (з прикладами дихальних вправ для заспокоєння можна ознайомитися тут);
- не треба транслювати на дітей свій шкільний досвід, натомість розповідати, що навчання – це процес, який пов’язаний з успіхом та неуспіхом. На неуспіх, який називають помилками, треба реагувати спокійно й подумати, як можна змінити ситуацію;
- розвивати концентрацію уваги, яка впливає на академічну успішність. Дитина має чути інструкцію вчителя і послідовно виконувати певну дію. Для цього дітям треба давати певні завдання, які вимагають максимальної концентрації, наприклад, грати з нею в настільні ігри. Але в жодному разі не залучати до цього гаджети;
- дитина має розуміти, що означає “ні”, тобто, що чогось не можна робити;
- важливо, щоб дитина могла вчасно зупинитися, коли відчуває, що не може впоратися із ситуацією, тобто вміє сказати собі “стоп”;
- якщо в родині спілкуються російською, треба переходити на українську, бо діти можуть не чути й не розуміти вчителя.
10 ЗАПОВІДЕЙ ДЛЯ БАТЬКІВ МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА:
1.Починайте “забувати” про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов’язків. Зробіть це м’яко: “який ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі помити посуд”.
2. Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
3. Залучайте дитину до економічних проблем родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму на той і на інший продукт).
4. Не лайте, а тим більше – не ображайте дитини в присутності сторонніх. Поважайте почуття й думки дитини. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя або вихователя, відповідайте: “Спасибі, ми обов’язково поговоримо на цю тему”.
5. Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками і дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію.
6. Постійно говоріть з дитиною. Розвиток мовлення – запорука гарного навчання. Були в театрі (цирку, кіно) – нехай розповість, що більше всього подобалося. Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина почувала, що це вам цікаво.
7. Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не вгасне.
8. Постарайтеся хоч іноді дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого – основа для взаєморозуміння.
9. Частіше хваліть вашу дитину. На скарги про те, що щось не виходить, відповідайте: “Вийде обов’язково, тільки потрібно ще раз спробувати”. Формуйте високий рівень домагань. І самі вірте, що ваша дитина може все, потрібно тільки допомогти. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю.
10. Не будуйте ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу. Повага до дитини зараз – фундамент шанобливого ставлення до вас тепер і в майбутньому.
Коментарі
Дописати коментар