Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після воєнних дій.
Доброго ранку!
Що таке психологічна допомога.
Психологічна допомога — це комплекс професійних послуг, спрямованих на вирішення емоційних, особистісних та соціальних проблем людини. Вона надається фахівцями (психологами, психотерапевтами) і допомагає людині знайти внутрішні ресурси, подолати труднощі та покращити якість життя.
Що таке перша психологічна допомога.
☝Перша психологічна допомога (ППД) — це комплекс заходів з підтримки та надання практичної допомоги людям, які опинилися в кризовій ситуації чи переживають сильне страждання. Це не професійне консультування, а прояв емпатії та співчуття, що допомагає зменшити стрес, задовольнити базові потреби та активізувати внутрішні ресурси людини.
● Індивідуальна: Робота з людиною один на один, спрямована на вирішення його особистих проблем.
● Групова: Сесії, де кілька людей з подібними проблемами обмінюються досвідом під керівництвом психолога.
● Сімейна: Робота з усіма членами сім'ї для покращення комунікації та вирішення конфліктів.
● Кризова: Короткострокова інтенсивна допомога після травматичних подій.
- бути поруч - забезпечте відчуття безпеки, навіть просто присутністю;
- слухати- не змушуйте говорити, але якщо людина хоче поділитися, уважно вислухайте без засудження;
- надавати практичну допомогу-використовуйте зоровий контакт та створюйте атмосферу довіри, дбайте про базові потреби: допоможіть знайти їжу, воду, укриття;
- забезпечувати безпеку - допоможіть людині заспокоїтися, переконайтеся, що вона не залишається на самоті ;
- поважати потреби людини та не нав'язувати допомогу.
- Перша психологічна допомога – це не терапія, а набір навичок для допомоги людям у стані стресу.
- Використовуйте модель "Спостерігай, Слухай, Спрямовуй" (ССС) як основний принцип.
- Не намагайтеся "вилікувати" людину, а лише стабілізувати її стан та допомогти знайти ресурси.
- У ситуаціях катастрофи чи стихійного лиха.
- Після участі у бойових діях.
- У ситуаціях потерпання від наслідків тероризму.
- Після фізичного та сексуального насильств.
- Після визволення з полону, окупації.
- Після звістки про невиліковну хворобу самої людини або когось із близьких, звістки про смерть близьких, про непередбачувані зміни життєвих обставин та у випадку спроби самогубства.
- Інформаційна гігієна. Перестаньте скролити стрічку в соцмережах. Беріть інформацію лише з перевірених джерел. Не розповсюджуйте неперевірені дані.
- Кордони спілкування. Не витрачайте енергію та емоції на людей, які вас засмучують, злять, викликають неприємні почуття. Цілком нормально обмежити з ними спілкування.
- Почуття гумору. Намагайтеся зберігати стійкість та позитивний настрій. Не розкидайте, особливо якщо від вас залежить благополуччя інших.
- Допомагайте оточуючим. Почуття згуртованості допоможе почуватися у безпеці. Допомагаючи іншим, ви отримаєте приплив гормонів, відчуття щастя та контролю над ситуацією.
- Звертайтеся до психологів. Якщо відчуваєте, що не справляєтеся із ситуацією, скористайтесь професійною допомогою. Можна знайти контакти з психологами, які проводять безкоштовні консультації.
- Піклуйтесь про себе. Не пускайте внутрішній стан на самоплив. Слідкуйте за своїми емоціями та шукайте способи покращити самопочуття.
- Дихайте. Якщо потрібно заспокоїтись, скористайтеся простою технікою дихання. Видих повинен бути довшим за вдих. Також допомагають медитації.
- Представтесь, та спитайте, як звати людину, якщо ви не знайомі. За можливості, знайдіть безпечне, спокійне та тихе місце для розмови та разом перемістіться туди.
- Запевніть, що ви збережете конфіденційність.
- Якщо це не хтось близький вам, тримайте дистанцію, при цьому обирайте відкриті пози та демонструйте, що до вас можна наблизитись або доторкнутись за потреби.
- Активно слухайте: кивайте головою, дивіться у вічі, кажіть: «так», «я вас чую», «гм…». Ви також можете спитати людину, чи можна доторкнутись до неї, взяти її за руку або торкнутись плеча, якщо вам дозволили це зробити й це доречно.
- У критичній ситуації може бути потрібна інформація. Якщо ви нею не володієте, скажіть чесно: «Я не знаю, але спробую дізнатись».
- Якщо ви маєте повідомити щось важливе, говоріть це простими словами, робіть паузи та зупиняйтесь, щоби переконатися, що вас почули.
- Визнавайте почуття людини, говоріть прямо й з повагою, дайте їй право мовчати й спробуйте побути поруч в тиші.
- Дивиться відсутнім поглядом і ніби не бачить нічого довкола — це може бути шоковий стан.
- Не реагує на слова, сказані до неї.
- Дезорієнтована: не розуміє, де знаходиться та що відбувається довкола.
- Може проявляти надмірні емоції: плакати, задихатися, гойдатися, сміятись.
- Може тремтіти.
- Може шукати щось відчайдушно, так, ніби від цього залежить її життя.
- Не здатна щось робити через надмірне хвилювання.
- Схильна до ризикової поведінки.
- «Заспокойся». Це не заспокоює, а натомість дратує або засмучує. Адже неможливо заспокоїтися за командою, це тривалий процес, який буквально означає — відчути спокій.
- «Тримайся» або «Візьми себе в руки». Іноді нам не потрібно «триматися», а варто розслабитися, бути неідеальними, дати волю емоціям і відчути, що хтось нас підхопить. Особливо може дратувати фраза «тримайся заради… (чоловіка, дітей, якоїсь вищої цілі, майбутнього)». Після кризової ситуації усе може відійти на другий, третій та навіть десятий план, окрім життя і здоров‘я, психіки та цілісності. Тож не варто тиснути на почуття провини, апелюючи до тих, кого вона любить.
- «Все буде добре, все налагодиться». Хоч когось ці слова і можуть заспокоїти, ви не повинні давати марних обіцянок. Ви не знаєте, яким буде майбутнє того, чий дім зруйновано від обстрілів, або ж чиї рідні зараз хворіють. Натомість спробуйте сказати «Так не триватиме завжди», адже будь-які стани минають, хоч для цього і потрібен час.
- «Чому ти не втекла від насильника?» «Чому ви не пішли в укриття?» «Потрібно було регулярно робити обстеження». Будь-які фрази, які натякають на провину, не підходять для заспокоєння. Час вже не повернеш, тим паче ви не знаєте, як складались обставини цієї людини й чому вона цього не зробила. Все, що могло б відбутися, але не відбулось — не предмет для розмови з тим, хто вже переживає важкі події.
- «Принаймні ти жива». Звісно, збереження життя — найважливіше, проте порівняння з тими, хто загинув, або кому гірше, може лише підкріпити провину вцілілого.
- «У мене теж так було і я впорався». Будь-які порівняння не працюють, коли йдеться про ППД. Зараз важлива людина поруч, тож варто концентруватися на її стані. Навіть якщо ваші ситуації схожі, досвіди й багаж знань, якими ви послуговуєтесь — різні.
- Якщо людина плаче, не треба казати їй «не плач» — це теж не допомагає. Сльози — спосіб вивільнити емоції, тож краще будьте поруч, обіймайте чи тримайте людину за руку, якщо вона дозволяє, дайте можливість виговоритись.
Гострий стрес і перша психологічна допомога (ППД, Перша психологічна допомога: кому, коли і як, Екстрена психологічна допомога у разі надзвичайної ситуації.
Коментарі
Дописати коментар